Tverrfjellet i Os (15.11.2022)

Written by Line GSM

Ascents Tverrfjellet (1,241m) 15.11.2022
Det var så glatt i Røros sentrum om morgenen at jeg holdt på å skli av veien i en sving, og det ble strødd utover morgenen. 0-føre og mye rim på asfalten. Kom meg helskinnet til Vangrøftdalen og den nye parkeringen litt før Såttåhaugen. Fulgte veien til endes til fots. Der krysset jeg elva og brukte mye tid på å unngå å bli våt. Elva var grunn, men det var mye is både under og over rennende vann, og var det ikke glatt, ble jeg våt, men holdt meg iallfall på beina og noenlunde tørr. Fulgte sti til ca. 1120 moh., derfra i lettgått rimete terreng til toppen. Tåka kom og gikk, og jeg hadde også mye sol underveis, men akkurat på toppen ble jeg pakket inn. Her blåste det også så kraftig at jeg satt en stund på huk bak varden for å få på mer klær. Ned igjen tok vinden seg enda mer opp, og det var stritt med sidevinden. Jeg klarte ikke holde meg varm, og vel nede ved elva igjen ga jeg blanke og vasset over på første og beste sted. Både sko og bukse frøs til is med en gang, og da ble det ikke noe mer tur i dag siden jeg ikke hadde flere tørre skopar.