Redwoodskogen og Bear Mountain. (13.11.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Bear Mountain Felton (272m) 13.11.2022 09:25

Forrige gang jeg var i California, i 2018, ble verdens største trær, Sequoiaene ved Kings Canyon, og de eldste, Bristle Cones litt lenger nord i California, besøkt. Denne gangen ville jeg se de høyeste, redwood, som man finner i kystklima.

Etter å ha kjørt kystveien fra Los Angeles mot San Francisco i løpet av 2-3 dager, tok jeg en morgentur opp i et skogsområde, "Henry Cowell Redwoods state Park", rett nord for Santa Cruz. Her måtte jeg ut med 10 USD for å kjøre inn i statsparken og parkere bilen. Jeg hadde ikke peiling på hva som møtte meg, så jeg gikk litt på måfå blant de høye trærne som definitivt var et imponerende syn. Det blir lett til at jeg går i oppoverbakke, og etter hvert fant jeg ut at det var en liten topp, Bear mountain også, som selvfølgelig måtte avlegges en visitt. Ikke noen imponerende topp. Å kalle det et fjell blir en kraftig overdrivelse, snarere en kolle.

Uansett var det redwoodtrærne som var det flotte med denne turen. Det er uvanlig mange høykantbilder i denne turrapporten, men selv med bildene på høykant fikk jeg ofte ikke med hele treet fra bakken til tretoppen.

Infoplakat om Redwood.
Skogsområdet med Bear Mountain 50 meter oppover til høyre.
Det er en turistjernbane som går rundt i skogen og også helt opp på Bear Mountain herfra.