Klevarudnatten (12.11.2022)

Ascents Klevarudnatten (808m) 12.11.2022 09:46
Visits of other PBEs Klevarudnatten - sti fra sørøst (530m) 12.11.2022 09:46
Klevarudnatten sett fra Liodden

Dagens første turmål var Klevarudnatten, et berg som ligger rett øst for Nesbyen. På toppen stirrer man faktisk rett ned i sentrum.

Det er flere måter å komme seg til topps på. Det går stier “overalt” på kollen. Vil du starte nede i bygda og få med deg all stigning (640 m ca.) kan du gå Midtlivegen opp. Den er merket.

Jeg feiga ut og kjørte bilen så langt jeg kunne, til parkeringsplassen ved Trytetjern. Da er det snaut 300 høydemeter igjen.

Fordi som vil ha utsikten over Nesbyen, men ikke vil gå så mange bakker, ligger det et flott utsiktspunkt på høyde med parkeringsplassen, ca 400 meter unna, kledelig nok kalt Utsikten. Jeg gikk også dit og fikk se Nesbyen under meg, og Rukkedalen som forsvinner innover på den andre dalsiden.
Stien videre mot toppen er grei å følge, blåmerka som den er, og tilrettelagt for sykling, så den er stor og god hele veien. Det er ikke mer enn 1,5 kilometer til toppen fra Utsikten, men det er solid stigning hele veien, uten noen gang å bli skikkelig bratt. De fleste av de 290 høydemetrene legges igjen i denne bakken.

Det er ikke så altfor mye å se på på vei opp, men på toppen blir det litt bedre. Den er ikke helt fri for vegetasjon så man får ikke noe rundskue her, men et par glipper i vegetasjonen gjør at man får omtrent samme utsikt som på plassen i bunn av bakken. Hvilken av de to punktene som gir best utsikt av Utsikten og toppen på Klevarudnatten, vil ikke jeg ha noen stor formening om. De er ganske like.

Ned igjen gikk jeg samme vei som jeg kom opp.