Eggestøylnuten ved Høydalsmo (29.10.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Eggestøylnuten (695m) 29.10.2022 16:06

Eggestøylnuten

Dagens tur skulle være kort og grei og da ble Eggestøylnuten valgt.
Vi kjørte til Høydalsmo og tok av mot Dalen. Etter Oftevatn så går det en veg innover som er bomveg. Bommen sto oppe da vi kom, men var nede da vi kom tilbake, men ikke låst.

Vi gikk inn vegen og hadde sett oss ut en sti som skulle gå oppover lia i en slynge, sannsynlig en gammel traktorveg etter hogst.

Det ble fort konkludert med at denne stien var delvis borte og uframkommelig, og vi kom fram til at det var om å gjøre å holde seg langt unna, for her var det gjengrodd med skog og høyt gress. Men utenom var det fint å gå i lyngen i glissen skog.

Vi fant oss en fin grei trase opp lia og kom opp på ryggen. Her gikk vi over til andre siden for se om det var litt utsikt, da kom vi over en fin rasteplass som må være litt i bruk, for det lå ved her. Fint sted å søke skogens ro, med utsikt sørvestover.

Vi fortsatte mot toppen som var veldig anonym og ikke hadde utsikt, så det ble et par bilder og så fortsatte vi nedover igjen. Vi prøvde ut en annen trase ned. Her ble det litt mer fuktig og høyt gress, men greit nok. Så var det bare å traske vegen tilbake til bilen.

Det går oppover
Utsiktpunkt på tur oppover lia. Høydalsmo og Oftevatn i sikte
Storvrenge i sin fulle prakt
En fin rasteplass som har utsikt sørvestover. Ikke bilde av utsikten for det ble rett mot sola
Toppunktet, anonymt, ikke den store folkevandringen hit, bare en og annen jeger kanskje.
Parkering langs vegen før bommen.