Dalafjellet i Åmotsdal (26.10.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Dalafjellet (1,019m) 26.10.2022 13:50
Da er vi på toppen. Fint her oppe med god utsikt, en liten varde og fotbad til Bonnie.

Dalafjell

Endelig ble det tur til Dalafjellet. Vi hadde fått tips om traktorvegen som gikk oppover lia og den var flott å gå på. Vi kom innom ei brakke på tur opp. I dette området har det nok en gang vært husmannsplasser. Bar preg av mye slit og lite mat.

Da vi kom opp der traktorvegen sluttet lå det ei finn tjønn. Videre oppover var det sti/dyretråkk. Vi valgte en slakere vegvalg opp og gikk mer rett på tilbake. Helt fint å gå begge stedene.

Toppområdet var åpent med sva, varde og god utsikt til fjella omkring. Bare å nyte.

Vi så et røyklagt Åmotsdal i dag. Bråtebrenning etter hogst som fyllte hele Åmotsdal med røyk. Da vi kom neste ned igjen gikk vi gjennom dette røyklaget. Skikkelig røyklukt fra et megabål.

Ei lirype fløy opp for oss nesten på toppen. Den hadde dårlig kamuflasje for tiden, nesten helt hvit. Ikke bare bare med sein frost.

Flott traktorveg oppover lia
Fnaslav på en stein med mye forskjellige lav
Ei brakke på veg opp. Den stod åpen.
Siste delen av traktovegen
Det er sti/dyretråkk vidrere oppover lia.
Toppen i sikte
Siste oppstigning. Bonnie passer på at alle er med.
Utsikt over Åmotsdal. Røyklagt i dag. Bråtebrenning etter hogst som røykla hele bygda. Ikke bra på helt vindstille dager.
Utsikt mot Gryvlun, med Brattefjell, Vindeggen og et av Gaustaknea, helt i bakgrunnen. Et savn å ikke se Gaustatoppen.
Utsikt mot Lifjell/Bosnuten, men Rindenuten i forgrunn
Utsikt mot Halfarnibba til høyre, som vi var på her om dagen. I bakgrunnen ser vi mot Raulandsfjella
|Utsikt til Furufjell i forgrunn på venstreside, bak der ligger Ordalsåta
På tur ned igjen lia. Vi tok en rettere linje ned til traktorvegen
Et vindfall som er greit å gå under rett før vi følger ei renne ned
En del rotvelt. Her er trollkjerringa som har satt fast nesa si