Halfarnibba i Åmotsdal (19.10.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Alvanibba (1,035m) 19.10.2022 14:35

Halfarnibba

Toppen med de mange navn. I boka på toppen stod det Halfarnibba, så da går jeg for det. Øyvind og Bonnie, lånehunden vi har noen ganger, var med på tur i dag.

Toppen kan nås fra mange kanter, men vi valgte å gå fra samme sted som bakken59, fra Øvstestaul. Det var mye vann i elva så vi kunne ikke gå over nå, men parkerte ved bommen på vegen inn til Øvstestaul, og gikk derfra.

Det går en fin gammel traktorveg opp lia fra Øvstestaul som går over til sti og kommer til slutt opp til ei lita myr, der en kan krysser bekken. Det står ei fin furu der.

Traktorveg opp lia
Furua der traktorvegen slutter.
Bekken som vi ikke trengte å krysse

Vi fulgte bekken på høyre side oppover, det var stort sett sti/dyretråkk et godt stykke innover. Deretter tok vi av tråkket og gikk mot ryggen som førte til toppen. Det ble noen kneiker å gå i glissen blandingskog. Fint her oppe i skogen og i dag i strålende høstsol og helt vindstille, ikke noe bedre enn det. Naturen hadde kledd seg for vinter, ikke et blad igjen på bjørka, og det lå litt snø igjen i skyggesidene allerede.

Etter en liten matpause i finværet så gikk vi løs på siste oppstigning. Godt med 1-meters kurver slik at det var mulig å se hvor vi skulle finne vegen opp i blant skrentene, et sikkert tegn er dyretråkk, for da vet vi at vi kommer opp. Det gikk helt fint og mange fine plasser med planter, mose og lav dukket opp i skortene oppover, måtte jo ta litt bilder. Heldigvis var fjellet tørt og fint å gå på.

Flott lav og lyng i kontrast med klart høstvær
Blomsterlav i høstsol
Fortsatt litt grønne planter, fjellmarikåpe i høstdrakt
Toppen i sikte

Vi kom opp på et flott toppområdet med 360 graders vid utsikt. Rust var veldig synlig, Brattefjell stod der helt hvit og innimellom to topper fant vi også Gaustatoppen. Vi tok runden og prøvde å navngi de fleste toppene, noen har vi vært på og en del skal vi på.
Det var en treboks med bok som viste at dette ikke var den mest besøkte toppen. bakken59 var her i juli og etter det har det vært to andre som har skrevet seg inn i boka.

Flott utsikt vestover
Toppen med bok og stake, utsikt nordover
Toppunktet med utsikt østover, Brattefjell til venstre i bildet
Gaustatoppen i sikte mellom fjelltoppene. Etter en sjekk på kartet så fant jeg ut at det var mellom Gunnarstaulnuten og Klopperonuten
Flott og åpent her oppe i toppområdet. Bonnie var med oss på tur i dag

Vi gikk stort sett samme veg ned igjen, med unntak av en oppstigning der vi så vi hadde to alternativer. Greit å få sjekket ut den andre også. Der var det ikke så bratt, men mer bløtt.

Nedstigning, første avstats- Rust i bakgrunn
Terrenget i skyggesidene bar preg av frostnetter
Sopptid på høsten, tror dette er en type lærsopp
Parkering ved bommen inn til Øvestestaul