En lengre omvei til Myrehogget #1 (12.10.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Hoensvannet (213m)
Endpoint Hoensvannet (257m)
Visits of other PBEs Celleputten (660m) 12.10.2022 10:20
Klyvepunkt alternativ rute Myrehogget (670m) 12.10.2022 10:20

Til Grasåsen

Startet på Hoensvannet og fulgte nordryggen på Lortseteråsen. Noen dyretråkk, men veldig lettgått og fint. Flott start. Klyvde også noen artige partier som man kan bare gå rundt. Varden ga ingen spesiell utsikt.
Videre ble sørsiden fulgt rett ned. Man må forbi en stor myr her før man når Skjølsetra. Herfra fin grusvei før man når videre sti opp mot Kroktjenn. Ny bro over bekken. Tok en avstikker til Øst for Grasåsen. Ned direkte i siden her, før det bærer i tett terreng opp mot Svartskurdåsen. Det er en gammel sti her med opparbeidede murer, men den kan være litt vanskelig å finne. Om man følger sporet mitt så kommer denne etter ca 50 høydemeter. Fugte ikke denne lenge før det var direkte mot toppen via et bekkejuv. Lettgått. Begge toppene er like høye så spennende å se om det blir noen nyere målinger her.

Lortseteråsen, knivskarp utsikt
Grasåsen/Svartskurdåsen ikke så mye bedre

Fjellbuåsen

Videre ble det nordsiden rett ned mot Prestvannet. Tett vegetasjon, men veldig koselig rundt det idyliske Gruvetjern. Høstfargene gjør nytten sin i dette landskapet.
Nede ved demningen på Prestvannet er det fin sti å følge. Tok en avstikker til Djupkollåsen som viste seg å være et sinnsykt bra tyttebær og blåbærsted. De er sent ute her oppe. Så videre på blåmerket sti et stykke opp mot Fjellbuåsen. Min far og jeg gikk denne ruten sammen for mange år siden. Det var sånn ca slik jeg husket. Terrenget er fint og lettgått, men litt tett i starten. Utsikten er nada. Tok en lunsjpause før jeg trasket videre nordover.

Prestvannet, idylisk.
Djupkollen
Fjellbuåsen

Resten av turen

På denne turen var Myrehogget plan A. Men hvordan jeg skulle komme hit var ikke planlagt. Hadde ikke så god tid som jeg ønsket så safet det og gikk nordover på den blåmerkede stien. Gikk her også i går i lag med svigers. Vått i myrene nå.
Brukte 35 minutter fra Engetjenn og inn til Celleputten. Tråkka på videre oppover syvtjernsdalen. Bare myr, ikke spesielt mye dal. Det var småsurt på Myrehogget, men fin utsikt. Var veldig i tvil om hvordan jeg skulle løse resten av dagen.

- Snu og gå samme vei tilbake.
- Forlenge turen via veinettet i øst.

Sistnevnte fristet, men jeg hadde ikke spesielt god tid og det ville bli langt å gå rundt Myrehoggeti myr, kratt og sannsynligvis drøssevis av hjortelusfluer. Studerte kartet og så plutselig at det kunne være mulig å komme seg ned nordstupet, hadde aldri slått meg inn før. Bestemte meg for å satse på denne ruten og heller snu om det ikke var mulig. Har beskrevet dette punktet her. Fulgte nordstupet og kom meg veldig greit ned, artig variant, tviler på at noen har gått her før, det gir liksom så lite mening med mindre man er virkelig sær.

Myrehogget
Klyvepunktet
Nordstupet

Opp mot Lina var terrenget vått i bunnen, men veldig fint mot toppen. Stor varde her, overraskende. Noe som også var overraskende var at det var sti nordover. Ble derfor lettgått før skiløypa ble fulgt videre ut mot veinettet. Jogga litt, men korsryggen var pinne stiv, ikke noe særlig.
Så på klokka og satt en limit på 30 min opp Hafella. Brukte 11 min opp så fornøyd med det. Uten tvil dagens beste utsikt herfra. Syns denne toppen er ganske så flott i østlandskala. På veien ble det en miks av jogg og gåing. Ryggen var stiv og vond.

Hjem til viltmiddag og god s, smakte herlig etter en sånn tur.