På jakt etter Malvik geografiske midtpunkt (04.10.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kringelmyra Parkering (169m)
Visits of other PBEs Malvik geografisk midtpunkt (188m) 04.10.2022
Storfossen (100m) 04.10.2022

Etter at Harald Stavestrand ved NGO beregnet midtpunktet (arealtyngdepunkt) i alle landets kommuner, samt laget et kart over alle punktene ville jeg oppsøke punktet i kommunen hvor jeg har min arbeidsplass. (Malvik Kommune) Nettsiden til midtpunktene er www.norgeo.no
Jeg kjørte fra Hommelvik og opp etter Selbuvegen til Kringlemyra parkering. Dette er en stor parkeringsplass. Her går også Hommlastien og sti ned til Storfossen. Men jeg fortsatte å gå ca. 500 meter etter veien til det går av en flott traktorvei mot Fisktjønna/Bakktjønna. Traktorveien går på østsiden av vannet og etter 900 meter kommer man til midtpunktet, seks meter i ei skråning fra veien. Malvik kommune er heldig som har midtpunktet sitt så lett tilgjengelig, men det var ingen markering av kommunens midtpunkt. 30 meter før midtpunktet er det en heimlaget rasteplass med bålplass og sittemuligheter. For å gjøre turen litt lengre fortsatte jeg til nordsiden av vannet og rundet vannet og kom inn på pilegrimsleden Kjerkstien. Jeg fulgte denne ned til sørenden av vannet, gikk over en liten demning med bru og inn på samme vei som opp. Gikk tilbake til parkeringa og gikk ned til Storfossen. Dette er en populær plass. Fin sti med trelagt vei med trappetrinn ned til bunnen av fossen. Her traff jeg to engelskspråklige grupper turister og flere lokale turgåere. Men på turen opp til det vakre midtpunktet like ved vannkanten av Fisktjønna traff jeg ingen.

Kringelmyra parkering
Flott hytte like før Fisktjønna
Fisktjønna/Bakktjønna
Midtpunktet i Malvik
Flott utsikt fra midtpunktet i Malvik