Krukekollen m/Julie og Luna - Øvre Eiker (03.10.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Lauvtjernveien p-plass (126m)
Endpoint Lauvtjernveien p-plass (126m)
Ascents Krukekollen (311m) 03.10.2022 11:44
Visits of other PBEs Lauvtjernveien p-plass (125m) 03.10.2022 11:09

Den ene dagen jeg hadde tatt meg fri i høstferien ble det pent vær med mye sol og god temperatur. Julie hadde lyst på en skogstur uten altfor mye kjøring, så vi tok med oss Luna og kjørte til Hokksund. Der svingte vi av hovedveien og fortsatte opp til en parkeringsplass øverst i Lauvtjernveien.

Fra parkeringen var det meget god og tydelig sti helt til topps på Krukekollen (311). I første halvdel gikk stien litt opp og ned, og vi kom ikke noe særlig høyere opp mot toppen. Her i første del av ruta vandret vi forbi et nytt boligfelt hvor flere nye hus var under oppføring. Deretter på oversiden av et jorde, og så ble det langt mer sammenhengende oppoverbakke mot toppen.

Mesteparten av skogen øverst på Krukekollen var hogd, så det var bra utsikt i de fleste retninger. I dette nydelige været hvor det nesten hadde vært hakket for varmt under oppstigningen, ble vi værende en liten stund der postkassa sto plassert.

Krukekollen (311) består av to jevnhøye toppunkt som er snaut 50 meter fra hverandre. Postkassa sto på den vestre haugen, som også er fastmerket, men den østre haugen er nok høyest med noen få centimeters margin.

På tilbaketuren gikk vi nesten samme vei som der vi gikk opp. Eneste sted hvor det ble avvik fra ruta opp var der hvor stien deler seg i to, på ca 200 meters høyde.

Krukekollen viste seg å være en utmerket skogstopp med veldig god utsikt, så dette ble en glimrende liten utflukt denne høstferiedagen. Deilig å slippe lang kjøretur for en gangs skyld også.

På parkeringsplassen øverst i Lauvtjernveien.
Vi vandrer forbi det nye boligfeltet og snart på oversiden av jordet, som ses til venstre. Åsen rett fram og øverst er en del av Krukekollen.
På Krukekollen (311). Postkassa på trig.punktet/fastmerket ses litt lengre bak nesten midt i bildet.
På Krukekollen (311). Utsikt mot sør. Sirikjerke (635) er høyeste topp på åsen i bakgrunnen til venstre.
Ved postkassa som står på trig.punktet på Krukekollen. Bildet tatt mot vest/nordvest. Åsen bak til høyre med skygge er Hafella (624).
På Krukekollen. Nordover ble utsikten mer begrenset.
I sørvestlig retning var utsikten veldig god fra Krukekollen. Langt bak og nokså midt i bildet ses Jonsknuten (904).
Vi har nettopp begynt å rusle ned fra Krukekollen og ser her mot øst/nordøst, og altså innover i Finnemarka. Nedenfor til venstre ses litt av Lauvtjern.
Vi vandrer nedover stien igjen, og befinner oss her i øvre del på ca 260 meters høyde.