Kommunetopper i Trøndelag fullført igjen. (29.09.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Utløpet av Fenestunnelen (131m)
Ascents Vingfjellet (526m) 29.09.2022
Raudlifjellet (516m) 29.09.2022

Etter at Hitra tok et jafs av Snillfjord Kommune på fastlandet, fikk Hitra en ny topp (Vingfjellet) som ble høyeste topp i kommunen. Vingfjellet er 526 moh, mens tidligere topp Mørkdalstuva raget 345 meter over havet. Fra Orkanger kjørte jeg videre mot Fv 714, Lakseveien. Ny flott vei her nå med mange tunneler. Etter utløpet av Fenestunnelen er det parkeringsmulighet på høyre side ved den nedlagte gammelveien. Flg gammelveien i 200 meter med røde piler i asfalten. Herfra går det en ny meget godt merket sti opp til Vingfjellet. Like før Djupåvatnet deler stien seg. Til venstre til Vingfjellet og til høyre mot Raudlifjellet. Stien mot Vingfjellet har ei steinur og et 20 meter langt klyveparti hvor det er utlagt tau. Ovenfor klyvepartiet er det flott terreng opp til den store varden. Dette er også en seven summits topp i Hitra. Jeg returnerte ned til stidelet og fortsatte etter stien mot Raudlifjellet. Her det også godt rødmerket, men stien er ikke så mye brukt. Fin varde på toppen med en fantastisk utsikt. Dette var min andre seven summits topp i dag. Retur samme veg tilbake. Jeg leste rapporten til Øyvind Bergkvam før start. Denne turen er ikke egnet på vinteren fra dette startstedet.
Statistikk:

Et lite vann før Raudlifjellet
Toppvarden på Raudlifjellet
Seven Summits også her

Gratulerer med Trøndelag ...

Written by knutsverre 29.09.2022 17:03

K-topper komplett igjen, Terje! Kortere og brattere rute opp slik du gikk i forhold til fra Vingvågen i nord. Ser det er kommet flere turbeskrivelser og GPS-spor fra sørsiden nå!