Skrivartinden (28.09.2022)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Skrivartinden (890m) 28.09.2022
Visits of other PBEs Forfjorden p-plass (6m) 28.09.2022

Tur med min gode venn Thomas fra Østerrike som jeg ble kjent med på Svalbard. Han arbeidet denne høsten på Andøya Space med design av raketter. Vi avtalte å møtes et sted mellom Evenes og Andenes, og da ble Skrivartinden plutselig helt perfekt.

Mot toppen fra turstart i et fantastisk vær

Været var helt fantastisk – Man kunne knapt spurt om mer i slutten av september. God temperatur og sol fra skyfri himmel. Myrene var våte kunne vi se fra parkeringa, men vi satt i vei ved godt mot. Stien forsvant etter 50 meter, men vi kunne sporadisk følge et ATV-spor innover. Våte ble vi etter fem minutter, men heldigvis begrenset Gore-Tex og smart veivalg dette noe.

Zoom mot Skrivartinden
Endeløse myrer
Tar høyde

Det var deilig å starte på bakkene etter ca. 3 km med hopping og spretting gjennom våte myrer. Det ble mye tørrere, og samtidig ble utsikten bare bedre og bedre. Ved 400 moh startet for alvor slitet, med en konstant bakke som bare ble brattere og brattere jo nærmere toppeggen vi kom. For å toppe det hele avsluttet bakken i grov og løs steinur hvor man måtte trå forsiktig for å ikke løse ut stein.

Tar enda mer høyde!
Pikstauren og Reka kan skimtes i det fjerne
Møysalen stikker seg fram helt til venstre

Etter et lite blodslit kom vi endelig på den fascinerende toppeggen. Den ser spenstig ut fra nedsiden, men når man kommer i vei så er den i grunn ganske snill. Fuktig grunn skapte noe trøbbel i en klyvetravers på 2 meter, men etter å ha summet oss litt gikk det fin. Usikker på om det var letteste rute også.

Kommet oss til på toppeggen
Thomas på vei oppover eggen

Utrolig deilig å nå toppen og skue utover Vesterålen og kysten av Sør-Troms. Hvilken dag det var! Dette kunne nok ikke blitt stort bedre enn det var. Utsikt i alle himmelretninger til kjent og kjært, og samtidig masse nytt og spennende.

På toppen med fantastisk utsikt!
Syv blåner mot Møysalen
Stetinden
Ned mot den lille Preikestolen
Forkommen rogn

Thomas pakket ut dronen og kjørte noen runder rundt toppen. Vi fant en fin liten «preikestol» rett sør for toppen, og kløyv ned for å ta noen dronevideoer som ble meget bra. Videre tok vi noen bilder av ei forkommen rogn som har klamret seg fast rett ved varden. Etter noe mat og drikke var vi deretter klare for returen.

Ned eggen

Null problemer ned eggen, men det skulle bli litt dramatisk i steinura. I et uoppmerksomt øyeblikk løsnet Thomas en stein bak seg som han fikk rett i akillessenen. Heldigvis hadde han støvler med høy ankel, så etter litt teip og pause var han good to og igjen. Ved foten av fjellet støtte vi på en reinflokk som labbet rundt. Selv om det er tamrein, var synet fortsatt fint.

Reinflokk

Vi fortsatte ut mot myrene, men holdt oss i høyden så lenge som mulig. Siden vi nærmet oss slutten av turen var vi heller ikke så forsiktige med å holde oss tørre på beina, så vi duret gjennom både det ene og det andre og endte opp rimelig gjennomvåte. Vel tilbake til bilen startet jeg på turen til Evenes for å plukke opp Hilde Kari – Som måtte vente en times tid på en litt tidsoptimistisk fjellfant.

Siste rest av turen
Start date 28.09.2022 12:36
End date 28.09.2022 17:44

Skrivartinden på sitt

Written by Stigun 05.04.2023 21:08

beste! Fantastiske bilder, flott å se denne majestetiske tinden under optimale forhold! Men myrområdene er visst alltid våte..

Sv: Skrivartinden på sitt

Written by vemundmathiesen 11.04.2023 07:46

Ja, dette var nok så bra som det kan bli! Både med tanke på været og myrene. Skal nok mye til før man kommer tørrskodd til topps her ;)

Praktfulle bilder

Written by knutsverre 31.03.2023 08:46

og flott turbeskrivelse som vanlig fra din side! Kjekt å se fjellet og omgivelsene i så flott septemberværet! God påske!

Sv: Praktfulle bilder

Written by vemundmathiesen 31.03.2023 09:40

Tusen takk for det :) Ser dere var litt mer uheldige med været, særlig eggen må ha vært litt vrien under såpass våte forhold. Riktig god påske til deg også!