Styrmannstinden (25.09.2022)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Styrmannstinden (955m) 25.09.2022
Visits of other PBEs Søre Kråa p-plass (25m) 25.09.2022

Jeg var i Tromsø på helgetur, og ble dratt med på en 10-på-topp-tur. Tora manglet Styrmannstinden og Finnheimfjellet før 100% fullførelse, men tross mine forsøk på å overtale til å gå på Finnheimfjellet endte vi på Kvaløya. Dette var uansett et nytt turområde for meg, og jeg gledet meg til å se en annen del av Ersfjordtraversen enn kun opp/ned Blåmann.

Fra stistart

Vi parkerte i ei lomme langs veien ved stistart, et par hundre meter før merket parkeringsplass. Gikk rett opp på utydelig sti gjennom ei steinur, før vi kom inn på den merkede stien et stykke oppi bakkene. Enkel og grei oppstigning til skaret mellom Zapffe-toppen og Styrmannstinden. Det kom tre personer nedover fra Zapffe-toppen, og de knotet noe voldsomt med rappeller og klyving for å komme seg ned. Et artig lite skue som bød på underholdningsverdi på tur opp.

Hollendaren
Zapffetoppen
Mot Hollendaren

Vel oppe på Styrmannstinden tok vinden seg opp, og vi satt oss nedi en liten fordypning og spiste niste. Flott utsikt i alle retninger, særlig mot fjellene rundt Ersfjorden. Også god utsikt til Lyngenhalvøya mm.

Flott dag
Lenangstindane med radaren på kjølen til venstre
Våre venner på tur ned fra Zappfetoppen ca. midt i bildet

Startet på returen mens vi enda så folket i Zapffe-veggen. Det tok jaggu god tid for disse å komme seg ned. Da vi var vel nede ved bilen, kom disse ned samtidig som oss. Det viste seg at de planla en travers fra Blåmann via Zapffe-toppen, til Orvasstinden. Det ble med planen, for det begynte å bli sent på dag. Derfor bailet de ned til Grøtfjorden og satset på haik tilbake til bilen. Det fikk de av oss, og det ble fullstappa bil tilbake mot Tromsø.

En siste avskjed med sola for i dag