Balestrand: Vindreken rundtur (18.09.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Øst for Ågåtastølvatnet (1,342m) 18.09.2022 15:44
Visits of other PBEs Grisagrø (533m) 18.09.2022 17:03
Kvanngrøgrovi nedre bro (47m) 18.09.2022 17:27

En strålende søndag og fantastisk høstvær! Vi delte oss opp i dag, slik at Ove startet oppover Esebotn for å ta en runde rundt dalen, for så å møte Vinjar, Elisabeth og meg på Austre Vindreken.

Det er en flott og bratt sti oppover. Ikke mye flater å hente seg inn på her, og en må jobbe for kvar en meter :-) Jeg var spent på hvordan en skulle holde motivasjonen til Vinjar oppe underveis denne brutale stigningen på 1250 hm fordelt på kun 3,5 km. Det viste seg å gå utmerket bra. Noen godtepauser og pustepauser måtte vi ha underveis, og det hjalp også å ha med tanta på tur ;-)

Nydelig flott vær, lite vind, mye sol og fantastiske høstfarger. Bedre kan det ikke bli! Vi ankom toppen ca samtidig med Ove, perfekt timing. Der kunne vi ta oss en lang og god matpause, før vi skilte lag. Elisabeth og jeg fortsatte bortover ryggen mot selve Vindreken, og Ove og Vinjar satte kursen nedover igjen, godt fornøyde.

Det var en fin rute bortover og lett å finne ruta. Endel trakk er det nå her, om det er av dyr eller mennesker. Vi fikk med oss to raude nåler til på turen etter Vindreken, før vi slapp oss ned i Esebotn. Der fant vi etterhvert et tråkk på ca 700 hm som tok oss nedover mot Grisagrø, et heller trist landemerke.. Derfra på god sti ned til Ese igjen.

For en flott runde og for en dag!

Flott utsikt etterhvert
ferdig med den bratteste stigning og stemninga er god!
Imponerende fjellrygg med eksellent utsikt
Litt moro må man ha
Austlige Vindreken 1260
Austlige Vindreken 1260 høgste punkt
Elisabeth og eg på vei mot Vindreken