Nupsegga (22.08.2022)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Haukeliseter (1,000m)
Endpoint Hellevassbu (1,167m)
Ascents Nupsegga (1,674m) 22.08.2022
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 22.08.2022
Hellevassbu (1,167m) 22.08.2022 08:25

Nupsegga

Etter en god frokost på Haukeliseter la jeg i vei oppover mot vidda i grått vær. En drøy halvtimes gange senere tok jeg igjen Mark fra Belgia og slo av en prat. Det viste seg at vi skulle gå samme rute, så vi hadde mange hyggelige samtaler de neste dagene. Jeg forlot Mark og t-stien ved Mannevasstjønni og fulgte en svakere, men likevel tydelig sti NV mot Nupsegga. Etter en liten lunsjpause ved vann 1362 la jeg fra meg sekken i sadelen mellom Nupsegga og Nupsegga SØ. Fant noen små varder og etter litt lett klyving sto jeg på toppen av Nupsegga. Været var nå mye bedre og det var en fantastisk utsikt mot nord og øst. Hadde brukt rundt 4 timer opp.

Forlater Haukeliseter like før halv ni.
Tar igjen Mark fra Belgia.
Nupsegga innhyllet i tåkeskyer.
Nærmer meg toppen.
Toppen av Nupsegga, 1674 moh.
Småkaldt på toppen.

Fulgte samme rute ned til sekken, men gikk deretter mot øst og skaret som leder ned mot Holmasjøen. Dette er nok en av de få mulighetene ned fra Nupsegga mot øst, så jeg håpet det ikke skulle by på problemer. Det var bratt, og hard snø gjorde at jeg måtte være forsiktig, men jeg kom meg greit ned langs kanten av snøfeltet. Vel nede ble det velfortjent lunsj ved med utsikt mot Holmasjøen.

Tilbakeblikk mot skaret på østsiden av Nupsegga.

Videre mot Hellevassbu fulgte jeg t-stien og 4 timer senere ankom jeg hytta. Godt med folk og havnet faktisk på rom med Mark. Et hyggelig opphold med mange samtaler og lite lesing i boken :-)

En skadet bro på t-stien. Løp fort over...
Ankommer Hellevassbu etter 9 timer på tur.