Veltdalshytta til Zakariasdammen (06.09.2022)  6

Written by JørnSorthe (Jørn Sorthe) GSM

Start point Veltdalshytta (1,183m)
Endpoint Zakariasvatnet p-plass (468m)
Ascents Haugane (784m) 06.09.2022 09:32
Visits of other PBEs Fieldfarehytta (1,180m) 06.09.2022 09:32
Jakobselet (701m) 06.09.2022 09:32
Reindalseter (710m) 06.09.2022 09:32
Veltdalshytta (1,180m) 06.09.2022 09:32
Zakariasvatnet p-plass (465m) 06.09.2022 09:32

Siste dag for denne gang, og allerede er neste års septembertur under planlegging. To slitne kropper på Veltdalshytta våknet til strålende vær denne dagen også, men planen om å gå oppom Naushornet på vei hjemover ble vel skrinlagt allerede dagen før. Ingen andre på Veltdalshytta denne natten, nesten litt rart med de fantastiske værmeldingene som var for denne perioden. Etter frokost ruslet vi bort til Fieldfarehytta, og brukte sikkert en time der. Unikt sted å oppleve!
Valgte så å gå om Nedre Veltdalen hjem for å unngå unødige høydemeter oppover. Gikk i et jafs ned til Reindalsetra, og tok lunsjen der. Ikke en sjel å se der heller, men vi møtte to stk på vei ditt litt senere. Etter å ha utforsket hyttetunet la vi i vei på siste etappe mot Zakariasvatnet. På veien ned svippet vi innom Haugane. Litt drygt på slutten langs vatnet, men var rimelig sliten og klar for å komme fram til bilen. Heldigvis så hadde vi kjøpt inn diverse brus og snop som lå og ventet der. En helt vanvittig fin tur var over, og ja Tafjordfjella, vi kommer tilbake!

Utsikt mot Torsnose fra rett ovom Fielfarehytta
Kopi av det klassiske bildet av Joachim Rønneberg i døren på bislaget til Fieldfarehytta
Litt av inventaret på Fieldfarehytta, her bodde 3 stk i ca et år
Utsikt mot Zakariasvatnet og turens endepunkt
Reindalsetra var faktisk så fint som jeg har lest det skulle være