Rognestøylstindane og Klovtindane (31.08.2022)

Written by tahlsand (Torleif Ahlsand)

Ascents Klovtinden (1,278m) 31.08.2022
Klovtinden Nord (1,258m) 31.08.2022
Kopphornet (1,140m) 31.08.2022
Rognestøylstindane (1,232m) 31.08.2022
Sakshornet (1,212m) 31.08.2022
Årsethornet (1,082m) 31.08.2022

Fin og variert tinderangling med datter Ingvil Ahlsand. Startet fra Årsetsætra med en del knot uten sti skrått oppover lia retning Årsethornet. Blanding av tette bjørketrær, myr og litt steinur. Lettere når vi kom over tregrensen. Derfra enkelt til topps på Årsethornet, som ikke kvalifiserer til topp.
Grei klyving videre opp og over Sakshornet.
Rognestøylstindane krevde litt mer konsentrasjon, men ingen store problemer over de to tvillingtoppene. Tok litt mer tid videre langs eggen for en fersk (men sprek) tinderangler datter. Tok frem en liten taustump og på med klatreseler, og gikk med løpende selvforankring slik at hun følte seg komfortabel. Men satt kun 3-4 sikringer totalt.
Enkelt og flott videre langs bred og frodig rygg retning Klovtindane. Lett klyving til topps på Nordre. Derfra så det betydelig mer eksponert ut. Ingvil ville ikke videre og ble igjen på Nordre Klovtinden, men jeg /Pappa gikk ned i skaret mot St. Klovtinden for å vurdere muligheten for å komme opp på den også.
Fra skaret mellom Nordre og Store er det to mindre opptak som krever full konsentrasjon, men ikke vanskelig. Vanskelighetsgrad i underkant av 4 tipper jeg, så anbefales å gjøre med sikring. Jeg klatret til topps alene med Ingvil som tilskuer fra Nordre. Grei klyving etter opptakene til topps. Tilbake fant jeg frem tauet fra sekken og tok en 15m rappell ned mot skaret (alltid verre å gå ned enn opp), og var sammen med datter igjen på toppen av Nordre etter en 20 min avstikker.

Vi ruslet så sammen ned over Kopphornet og videre ned i nordvestlig retning. Rundet mot høyre når vi så at nedfarten var grei. Så sauetråkk/sti på nedsiden av Kopphornet og sti langs elveleie tilbake til bilen ved Årsetsetra. Totalt med pauser ble det nesten 6t på tur.

Jeg hadde planlagt denne runden på ski sist vinter, men glad jeg utsatte den tanken. Det hadde gitt lite skiglede og mye tid med stegjern og isøks. Da er det andre varianter og topper som frister mer på vinterstid i dette eldorado.