Brennhaugen og Mohue i Eidsvoll/Stange (28.08.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Brennhaugen (506m) 28.08.2022 14:54
Mohue (492m) 28.08.2022 15:12
Jeg svingte av fra E6 ved Strandlykkja og kjørte oppover lia til Midtskogen. Bilden ble parkert ved den gamle innkjøringen og herfra labbet jeg innover retning Lysjøen. Etter noen minutter kom jeg opp til nyveien og fulgte denne til jeg var NV for Brennhaugen. I sørenden av Djupdalsmyra fant jeg et fint sted å gå opp lia og fulgte noen dyretråkk gjennom fin skog frem til toppunktet på Brenhaugen. Åpen og fin kolle men uten særlig utsikt.
Neste mål var Mohue. Skogen var såpass fin å gå i at jeg bestemte meg for å ta en ganske direkte rute mellom toppene. Det vanskeligste punktet var å komme over grøftekanten til veien, ellers gikk det helt uten problemer. Selve toppunktet på Mohue er det nok ikke så mange som besøker, der det ligger litt tilbaketrukket inne i skogen. Men bare et par hundre meter ut mot kanten i nordvest er det et ordentlig flott utsiktspunkt som det også går merket sti til. Flott utsikt over til Skreikampen og store deler av den sørlige delen av Mjøsa. Jeg fulgte den merkede stien ned igjen og endte opp omtrent der jeg startet.
Utsikt fra veien underveis mot Brennhaugen
Ved Djupdalsmyra. Brennhaugen ligger bak til venstre i bildet
Jeg nærmer meg toppen av Brennhaugen. Skogen i dette området var åpen og fin å gå i
Brennhaugen i Eidsvoll/Stange
Toppunktet på Mohue. Hit er det nok bare toppsamlere som svinger innom:)
Fra utsiktspunktet på Mohue er det veldig flott utsikt, noe som gjør den mer interessant enn storebroren i øst.