Austhøe, Oskampen og Vangstulkampen (29.08.2022)

Written by Line GSM

Ascents Austhøe (1,589m) 29.08.2022
Oskampen (1,513m) 29.08.2022
Vangstulkampen (1,624m) 29.08.2022

I dag ble det grensetopper mellom Nord-Fron og Vågå fra Jotunheimveien, dvs. fra avstikkeren mot Heimdalsvannet. Parkerte der T-stien krysser veien og gikk T-stien sørover først og tok av mot Austhøi da krattet sluttet. Lett herfra til topps, men tåka lå fortsatt tjukk. Retur samme vei, og krysset bilveien på T-stien til DNT-hytta Oskampen. Derfra gikk jeg opp fjellsida til Oskampen. Litt kratt, men overkommelig. Tåka hadde forsvunnet helt da jeg kom hit, og Jotunheimens topper dukket fram i det fjerne. Sola varmet, men ellers var det forholdsvis kjølig. 7 grader da jeg begynte turen. Ned til Nedre Heimdalen ble det mye kratt, og jeg er glad jeg ikke gikk motsatt vei. Fulgte stien over mot Sikkilsdalen fra Heimdalsoset. Tok av og gikk rett opp lia på Vangstulkampen. Returen fulgte jeg T-stien til omtrent Geitsætri ved Heimdalsvannet. Her gikk jeg gjennom krattet (fant ingen av stiene som står på kartet) og ned til veien og fulgte den tilbake til bilen.