Blåskavlen i strålende vær (28.08.2022)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Blåskavlen (1,809m) 28.08.2022 15:11
Visits of other PBEs Nalfarhøgdi p-plass (1,314m) 28.08.2022 11:20

Når vi våknet opp i Lærdal var vi enige om at dette var vær for en topptur. Nesten skyfritt og nesten vindstille. Kjørte fjellvegen mot Aurlandsvangen, en fantastisk veg med mye flott natur. Var innom "Bjørnehiet" på veien oppover i fjellet. Parkerte på vegens høyeste punkt ved Storagrovvatnet. Stor parkeringsplass her. Gikk vardet sti i nordøstlig retning i svak stigning. Etter ca. en km dreide vi av mot venstre opp lia yil høyde 1468. Her traff vi på ny vardet rute (ikke sti) som vi fulgte videre oppover i grei ur til høyde 1627. Fulgte vardingen videre i retning høyde 1681. Vardene dreide mot nordvest ved foten av høyden, over en snøfonn og videre i noe ulendt landskap mot sydsiden av vann 1637. Herfra videre først på snøfonn og deretter i litt ulendt terreng til vestsiden av høyde 1694. Herfra valgte vi å gå en snøfonn på sydsiden av vardingen et stykke oppover mot toppen. Greit underlag å gå på inn mot toppen av Blåskavlen. Her oppe var det en fantastisk rundskue. Hardangerjøklen og Hårteigen i syd, Fresvikbreen i vest, Jostedalsbreen i nordvest, Jotunheimen med Horrungene i Nordøst. Vindstille og strålende sol på toppen. Etter lang pause gikk vi stort sett samme rute hjem igjen. Gikk rett ned mot bilen fra høyde 1468. Veldig fint å gå ned den traseen. Nina, Inger og Arvid var med på denne flotte fjellturen i strålende vær. Vi koste oss hele dagen i fjellet, så hjemturen til Hønefoss ble mørkekjøring.

Fortsatt litt i igjen av breen . Toppen av Blåskavlen bak midt på bildet.
Hornsnipa.
Gikk snøfonnene midt i bildet så langt vi kunne  mot toppen.
Gikk snøfonnene midt i bildet så langt vi kunne mot toppen.
Endelig ser vi toppvarden.
Godt å hvile slitne bein når toppen er nådd. Fresvikbreen i bakgrunnen.
Fint å gå på snøfonnene vest for vann 1637.