Gamle topper via ny rute. (27.08.2022)  6

Veslebjørn Nord (2,110m) 27.08.2022 16:59
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 27.08.2022 06:57
Krossbu parkering (1,255m) 27.08.2022 07:01

Topper man ikke blir fornøyd av

Når man plutselig har helga for seg selv, så blir det til at man sjekker yr.no for å se om det er fint vær i siktet. Denne torsdagen skjedde nettop dette, og værmeldingen for Jotunheimen var upåklagelig, full sol og lite vind. Jeg spurte Håkon og Anna om de ville være med på noe sprell, og de var ikke vonde å be. Anna ble forhindret i å være med, men Fredag ettermiddag dro jeg og Håkon oppover. Vi hadde ikke spist middag så en hamburger på Otta fristet. Håkon visste om et gatekjøkken i sentrum med utsøkte hamburgere. Vi kjøret dit, og ble ikke skuffet.. Vi satte snuta oppover mot Lom/Krossbu. Vi var spent på hvordan været var da vi kom, for i følge yr.no skulle det regne mye. Ettersom vi nærmet oss så vi lysning i det fjerne. Da vi kom fram var det oppholdsvær. Vi satte opp teltet, da var klokka snart halv elleve. Nå var det tid for en øl inne på Krossbu. Der var det flere med interesse for fjell....og praten gikk lystig. Det kraftige regnværet som var meldt kom for å si det slik. Det virket som noen vasket vinduene utenfor.. Vi skyndte oss tilbake i teltet og sovnet til lyden av ei flomstor elv, og kraftig regn på teltduken. Fordelen var at ingen hørt at den andre snorket..

Det er vått i terrenget etter gårsdagens regnvær

Jeg våknet ca halv seks, da var Håkon allerede ute av teltet og snakket med tre gutter som hadde overnattet ved siden av oss, de var allerede klare for tur, og skulle gå hele traversen rundt, fra Kalven til og med Store Smørstabbtind. Vi hadde vel også ambisjoner om den ruta.. Etter god frokost med kokekaffe på primus var vi klare kl. 0700. En time før vi hadde planlagt, veldig fornøyd med det.

Pakking av sekk...hva skal jeg si....?... ehh kommer tilbake til det....

Nå starter turen

Da var vi i gang, og gikk stien opp mot breen.

Et søvnig Krossbu med litt blå himmel bakenfor.
Skydekket begynner å sprekke opp og Steindalsnosi kan skimtes.
Nå er vi snart på breen. Breen helt til venstre er Leirbreen
Håkon er alt ute på breen. To personer skimtes langt opp på breen

Det var blåis, så det var ikke nødvendig med tau. Vi gikk uten stegjern, men skoa mine var betraktelig glattere enn Håkon sine, og Håkon seg sakte men sikkert i fra. Etter noen hundre meter måtte jeg ta på stegjern. Farten økte betraktelig, og jeg tok igjen Håkon rett før vi gikk av breen. Da vi kom fram til brekanten, så traff vi de to personene på bildet over.

De hadde tatt på klatresele med utstyr nede ved bilen. Vi ønsket hverandre god tur og startet på oppstigningen mot "kalveryggen". Midt mellom Vestre og Austre Kalven kommer den person mot oss, dette var den ene av de vi ønsket god tur til for over 30 minutter siden. Han kommer nesten springende mot oss bortover eggen. Da de to hadde kommet fram til der klatringa opp til Skeie tar til, så oppdaget den ene at han hadde lagt igjen klatreselen nede ved breen etter toalettbesøk.. Det er kjipt..

Selv om det var meldt skyfri himmel, så ville ikke tåka slippe taket. Ryggen mellom kalvene
Her står kompisen å venter på at han andre skal komme tilbake med klatreselen.. Han er tydeligvis sprek, for det tar ikke lang tid før han er tilbake, han brukte 40 minutter på å hente klatreselen.. Det er sjukt..
Etterhvert som vi ventet, så klarnet det opp.
Der er Håkon i gang til venstre.
Skeie, og Storebjørn lengst bort. Ryggen kan skimtes i tåka.
Oppe på ryggen og på vei bort til Skeie (2118) Endelig har det klarnet opp. Storebjørn kan sees på høyre side av Håkon
Skeie (2118) Der er det allerede en del folk.
På vei opp mot Veslebjørn ble vi passert av tre stykker. Da vi kom på toppen så vi at de hadde gått ned til første rappell på Bjørneeggen. Vi bestemte oss for å gå ned vi også. Tross alt hadde vi en plan b hvis vi ikke klarte full travers. Det var å returnere til Krossbu fra Bjørneskaret. Vi hadde egentlig skjønt det en stund at vi ikke klarte å fullføre hele runden mens det var lyst..
Håkon er klar for første rappell
Nede i skaret er den vertikale rappelleringen.
Fra denne kant går man på venstre side av midten. Veldig spennende måte å krysse skaret på.
Før vi setter i gang må vi nyte utsikten.
Bjørneeggen og Saksa bak
Storebjørn. Der var det et brelag på toppen da vi var på Veslebjørn.
Storebjørn
På "rett side" av den vertikale rappelleringen. Nå er det bare å gå på toppen av Veslebjørn Nord (2110)
...der koste vi oss..
Eggen, og Veslebjørn sett fra Veslebjørn Nord (2110)
Storebjørn og Veslebjørn. Vi gikk ryggen fra høyre, og mot der jeg stod og tok bilde. Mer av ryggen ligger bak Skeie helt til høyre.
På vei ned til Krossbu fikk vi se fra høyre: Steindalsnosi, Fanaråkken, Skagastølsryggen, og Styggedalstinder

....så var det pakking av sekk... Da vi kom til bilen igjen traff vi de tre guttene som Håkon snakket med i dag tidlig. De hadde gått hele traversen og brukt 13,5 timer, samme som oss, som hadde gått halvparten. En av guttene spurte med et stort glis rundt munnen om vi hadde brukt de sekkene der... Vi skjønte hva han siktet til og spurte hvor store sekker de hadde. De hadde sekker som var ca 30 liter... min sekk var på 90 liter... Alle vi møtte, eller rettere sagt passerte oss hadde små dagtursekker.

Nå er jeg sikker på at de andre ikke hadde med øl, primus, gassboks, mye mat og drikke +++ Det skal jo være litt kos på turen også.... De tre guttene hadde heller ikke stegjern..
En ting er sikkert og det er at jeg skal velge sekken neste gang og pakke etter den, det er tydeligvis noe å gå på..

Ellers var vi veldig fornøyde med traversen, og utfordringene den hadde. Artig å kjenne litt på livet.