Olsskavlen - Granvin og Voss, 358/404 (20.08.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Olsskavlen (1,576m) 20.08.2022
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 20.08.2022
Sauanuten (1,352m) 20.08.2022
Visits of other PBEs Olavsbu (1,240m) 20.08.2022
Olavstølsvegen parkering nedre (394m) 20.08.2022

Det var fine værmeldinger for lørdagen så jeg bestemte meg for å ta en tur til Olsskavlen. Kjørte fra Bergen om morgenen via Voss, RV 13 sørover til Sørenden av Jobergtunnelen der jeg fulgte skilt mot Espelang og Espeland camping. Like før man kommer ned til vannet er det ett jorde på venstre side der det starter en grusvei, og ett skilt med Olavstølsvegen. Jeg så det litt for sent, så kjørte ned til campingen og snudde og kjørte tilbake til Olavsstølvegen. Hadde lest rapporter tidligere om bratt, smal og tildels dårlig standard på veien, så med min relativt store varebil tok jeg ikke sjansen på å kjøre så langt oppover veien, så parkerte på den første plassen jeg fant som var rett etter grinda (Olavstølsvegen parkering nedre). Her var det greit å snu og god plass til flere biler. Gikk oppover veien og så etter en kort stund skilt der det sto Gml stølsvegen og som pekte mot rødmerket sti. Bestemte meg for å evnt ta den på nedturen og følge veien opp. Før svingene og den bratteste delen av veien kom jeg over en annen fin parkeringsplass der det var god plass til å snu og parkere flere biler. Sto allerede en bil her, så det kan være ett alternativ til de som ikke vil kjøre helt opp (Olavstølsvegen parkering midtre). Hadde nok gått greit å kjøre helt opp til enden av veien, ihvertfall med litt høy bil, sparer noen høydemetre på det, men veldig fint å gå også. I enden av vegen starter en rødmerket sti. Jeg fant ikke kartet over området da jeg skulle pakke til tur så hadde bare med meg en utskrift i lite format fra ligroenb og boven sine turer i 2021, så da fikk jeg ikke med meg at jeg skulle tatt av fra den rødmerkede stien etter kun få 100 meter og fulgt en annen sti som gikk opp mot stavasskaret.
Jeg fulgte den rødmerkede stien bortover, men begynte etterhvert å ane ugler i mosen, men tenkte at det var en annen rute til toppen, det var nemlig også ett skilt med nuten på stien her og fjellet jeg skulle opp på først heter jo sauanuten på kartet. Da jeg kom hjem så jeg at nuten er noen bygninger lengre vest, sikkert en gammel støl. Jeg skjønte da ettehvert at stien ikke gikk der jeg ønsket og tok av fra denne og forsøkte å finne en grei vei opp til Sauanuten/stavskarnuten. Mye vegetasjon og bratt lende gjorde det litt utfordrende, men kom meg opp og gikk meg rett på Olavsbu. Her dukket det opp varder som jeg fulgte videre. Lettgått terreng her. Gikk innom toppunktet til sauanuten/stavskardnuten som var markert med stor varde før jeg satte kursen videre mot Olsskavlen. Den varda ruta til Olsskavlen går ikke innom toppen av Sauanuten/stavskardnuten, går på vestsiden av toppunktet. Kom inn på den varda ruta igjen i skaret mellom olsskavlen og sauanuten/stavskardnuten. Ruta går stort sett i ett relativt lettgått skar som stort sett er enkelt å følge. Litt rotete terreng på toppplatået før man kommer til toppvarden. Gikk ned til en annen varde noen hundre meter nedenfor toppvarden også. Utrolig flott utsikt mot Hardangerjøkulen og mot nord, men var mørke skyer og regnbyger som gikk i sør og vest, så jeg tenkte det var best å skynte seg ned før regnet kom til Olsskavlen. Fulgte nå den vardete ruten hele veien ned fra olsskavlen og til sauanuten og videre relativt bratt ned til rett sti i Stavaskaret. Mye bedre rute dette en den jeg gikk opp, så følg nedover sporet mitt. Det kan sikkert være litt vanskelig å se hvor vardene opp mot sauafjellet starter, så vær litt obs når du nærmer deg toppen av stavaskaret og se etter varder på høyre side av stien. Veldig god og tydelig sti ned fra Stavaskaret og ned til der den tok av fra stien jeg gikk for langt på på vei opp. Stistart for stien til Stavaskaret er der hvor stien krysser en bekk og er markert med en varde og følger langs bekkefaret ett lite stykke i starten, se bilde. Da jeg kom ned til veien fulgte jeg den til jeg kom til skiltet med Gammelstølsveien og fulgte denne stien ned til bilen. Var gjørmete og litt glatt noen steder og gikk i tett skog, men ellers fin å gå. Brukte ca fire timer til toppen og rett under sju timer total på turen. Brukte nok litt ekstra tid på omveien på vei opp. Skyene la seg over toppen da jeg var kommet ned og møtte på noen skikkelige regnbyger da jeg kjørte mot Bergen igjen, så var nok litt heldig med timingen på turen.

Stistart for stien opp til Stavaskaret