Rysy (29.07.2022)  6

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Popradské Pleso (1,250m)
Endpoint Popradské Pleso (1,250m)
Ascents Rysy main summit (2,503m) 29.07.2022
Rysy northwestern summit (2,499m) 29.07.2022
Visits of other PBEs Chata pod Rysmi (2,250m) 29.07.2022
Popradské Pleso Horský Hotel (1,494m) 29.07.2022
Popradské Pleso Parking (1,250m) 29.07.2022
Rysy South Route - Easy Scramble (2,060m) 29.07.2022

Da er vi klare for dag 2! Vår guide fra gårsdagen hadde påstått at Rysy er en forholdsvis enkel tur, hvor vi antagelig når toppen på 3 timer. Dette tok Sondre til seg, og var voldsomt motivert for å få til nettopp dette. Det hører da med til historien at vi hadde kommet hjem til hotellet i 13-tiden dagen i forveien, tatt en dusj, funnet oss et lunsjsted... Som etter hvert ble et middagssted. Alt i mellom der ble altså drikkingen, som resultaterte i 4 liter Slovakisk øl per pers. Heldigvis kom vi oss til sengs i 20-tiden, og var dermed klare som to egg i 5-tiden neste morgen. Faktisk begynte denne turen på minuttet et døgn etter forrige tur: kl 06:24!

Sondre er klar for ny bestigning

Vi fulgte asfaltveien mot hotellet, Popradské Pleso Horský Hotel (1494). Dette er nesten 4 kilometer hver vei, men går typisk unna på under timen

Utsikt innover Tatrafjellene

Vi passerer 1500moh., og nærmer oss hotellet. Ifølge dette skiltet er det 3t 15min lenger til toppen enn det er til hotellet

En asfaltert vei ble byttet ut til fordel for god sti. Herfra er det ikke mer enn 100-150 høydemeter igjen til tregrensen

I det vi krysser elva for første gang, får vi for første gang utsikt tilbake (mot slettene ved Poprad; på Slovakisk side)

Det første tunge kneika er fra 1650moh. til 1920moh.. Herfra blir utsikten god i retning av Satan (2421), som er hovedtoppen på vestsiden av dalen

Da er vi oppe ved innsjøene Žabie plesá (1919 og 1921). Vi tok en pause på 6-7 minutter her, etter å ha brukt rundt 1t 35 min hit. Det å nå toppen på under 3 timer var fremdeles et mål. Vi anså dette for å være passelig ambisiøst i lys av hva vi hadde foran oss

Dette er altså det eneste klyvepartiet på sørruten mot Rysy. Ingen store utfordringer her - Undertegnede unnlot å bruke trappene og boltene for å kunne gå forbi folk. Sistnevnte gjorde vi mye av, da det gode været fristet rundt 300 mennesker i å bestige Rysy akkurat denne julidagen

Periodevis tungt å gå oppover her...

... Men plutselig var vi oppe på 2250moh.. Nå begynte vi å merke litt til både høyden og de åtte halvliterne fra gårsdagen

Etter en kjapp drikkepause på hytta, gikk vi på få minutter videre til Sedlo Váha (2340). Herfra får vi tydelig utsikt mot Satan (2421), med Krivan (2494) stikkende opp i bakgrunnen. Sistnevnte er Slovakias 10. høyeste fjelltopp, og det nærmeste fjellet til Galdhøpiggen (2469) som er høyere (1568km i luftlinje).

Det er dette fjellpasset som skiller Rysy fra det høyere Vysoka (hvor sørøst-toppen er 2560; Slovakias 5. høyeste fjelltopp). Nevnte massiv er i bakgrunnen, men toppen kan ikke skimtes. Vi har nå 24 minutter på oss til å nå 3-timeren!

Etter noen bratte bakker, tipper vi over toppryggen, og ser Rysy på nært hold for første gang

Utsiktsbilde mot den kjente Morskie Oko (1395) i Polen. Bildet er tatt fra nordtoppen til Rysy, som er det høyeste punktet i Polen.

Utsikt nordvestover mot Mięguszowiecki Szczyt Wielki (2438), som da faktisk er den høyeste selvstendige fjelltoppen (PF > 100m) i Polen

Utsikt østover mot Vysoka (2560, nærmest), Ganek (2462), Končistá (2538) og Gerlachovský štít (2655, lengst borte)

Utsikt vestover mot Satan (2421) og Krivan (2494)

Sondre på sørtoppen av Rysy, altså hovedtoppen. Denne ligger altså kun i Slovakia, mens nordtoppen ligger på nasjonsgrensen. Utsikten er sørover mot slettene i Slovakia

Undertegnede på sørtoppen! Vi nådde av hovedtoppen etter 2t 56min - Langt under målsetningen vår!