Gråsteinsnosi, Bykle (09.08.2022)  6

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Start point Nordliveien 32 (708m)
Endpoint Nordliveien 32 (707m)
Ascents Gråsteinsnosi (1,466m) 09.08.2022 15:10

Gråsteinsnosi er den 3.høyeste toppen i Bykle og har stått på ønskelista en stund. Toppen ligger akkurat på kommunegrensa mellom Bykle og Tokke. Jeg startet fra hytta og gikk til badeplassen. Gikk over den nye broa som ble laget på forrige dugnad og opp stien til traktorveien. Fulgte veien til Emilsbu/Auersvatn og deretter videre på svak sti ned til Jøssingbu og broa over bekken. Gikk i terrenget opp bakken til jeg traff den merka stien mellom Tjørnbrotbu og Berdalsbu og gikk et stykke på stien mot Tjørnbrotbu. I det jeg bikka bakketoppen og kunne se Tjørnbrotbu tok jeg av stien og inn i terrenget. Gikk nokså rett på og fant et greit skar å gå oppover i. Fant en litt bratt vei til topps og måtte krype på alle fire. Hadde en god rast på toppen. Ned igjen fant jeg en betydelig lettere vei å gå. På toppen av Gråsteinsnosi står det en varde som sees på lang avstand. Den ser ut som en liten stake- Utsikten på toppen var veldig flott og vidstrakt. Turen er veldig fin og anbefales! Selv om en stor del av turen går utenfor merket løype så er terrenget lettgått og greit. En kremtur i fint vær! Her er det også andre varianter og muligheter for stivalg. Flere steder langs riksveien er det merka løyper til Tjørnbrotbu. Disse kan følges til hytta og deretter er det å følge den merka løypa til Berdalsbu et stykke før man må ta av og inn i terrenget.