Kaldt og fuktig til Fuglstadfjellet Nærøy (07.08.2022)  3

Written by Stigun GSM

Start point Lonfossen p-lomme; Fuglstad (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Fuglstadfjellet (873m) 07.08.2022 13:37
Visits of other PBEs Lonfossen P-lomme (35m) 07.08.2022 10:20
Etter drøy kjøretur fra Narvik til Grong dagen før, fortsatt i datter Lines nyervervete brukbil som jeg hadde hentet i Tromsø og hadde til hensikt å kjøre til Vestlandet, stod jeg tidlig opp(ingen slaraffensommerferie siste 10 dagene..) og kjørte til Terråk og videre til Fuglstad og Lonfossen p-lomme med sikte på bestigning av Fuglstadfjellet som er kommunetopp i Nærøy kommune. 9,0 gr da jeg startet fra Grong kl 0800. Kraftig regn dagen før og trolig også natt til i dag, men Yr hadde meldt tilnærmet null nedbør og tilløp til sol utover dagen. Kjørte helt inn til Lonfossen p-lomme uten å spørre noen om det var OK, regnet med at det var det utifra opplysninger i tidligere turrapporter

Første del av merket sti gikk på traktorveg som snart gikk over til våt og sugende sti i åpen skog. Etter passering av Skottheitjønnas sørvestende noe ned med kryssing av Skavlåna som hadde flere løp og som etter de siste timenes regnvær hadde stor vannføring. Videre oppover rygg i sørlig retning og så noe ned ved kryssing av Vargdalen. Bratt opp herfra på glatte steiner og våte sleipe gresstuer hvor jeg sklei mer enn en gang. Regnbyger kom og gikk og over ca 750 moh gikk jeg inn i tåken.
Fuglstad

Fulgte videre merking not toppen. Kaldt og ufyselig, alt av klær inkl tykke hansker og lue måtte på, likevel såvidt jeg holdt varmen noenlunde. Hadde bestemt inntrykk av at nedbøren på toppen delvis var i fast form. Skrev meg inn i turboken på toppen og returnerte så.

Høyest i Nærøy kommune
Betagende innsikt; moselyng

Hadde planer om å kjøre helt til Vang samme kveld(les natt) og duret på nedover uten å kikke for mye på rødmerkingen. Vel nede ved bilen sprakk skydekket opp og solen tittet frem, men da var jeg for lengst søkk våt på beina. God å få på seg tørre klær før den lange kjøreturen til Vang, hvor jeg var framme ca kl 02.20., forøvrig med et fantastisk nordlys.
Pga været og null utsikt fra toppen ingen stor opplevelse til min nest siste kommunetopp i Trøndelag

Gratulerer med nest siste

Written by TERJES 11.08.2022 00:50

kommunetopp i Trøndelag. Da er det kun Jetnamsklumpen i Børgefjell som mangler på lista til deg og Knutsverre. En drøy tur på ca 30 km t/r. Men vi har fremdeles 17 timer med dagslys, og i begynnelsen av September er det ennå 14 timer med dagslys. Jeg regner med at med det tempoet dere har holdt i Nord.Norge den siste tiden, tar dere sikkert denne som dagstur? Velkommen til Børgefjell.

Sv: Gratulerer med nest siste

Written by Stigun 11.08.2022 10:31

Takk for hyggelig kommentar og velkomst til Børgefjell Terje! Ja, du har helt rett; Jetnamsklumpen gjenstår over Trøndelag kommunetopper, håper på mulighet for å få denne i boks også innen vinteren setter inn. Særdeles aktiv ferie med vedhogst (98% døde trær og rotvelter..), bærplukking, stein/murarbeide og; mange flotte turer!! Ser at du ikke har ligget på latsiden du heller, Terje! God sensommer videre!