Læigastinden i Gratangen i variabelt vær (05.08.2022)  4

Written by Stigun GSM

Start point Kvernmo P-plass (260m)
Endpoint Kvernmo P-plass (260m)
Ascents Læigastinden (1,331m) 05.08.2022 17:02
Visits of other PBEs Kvernmo p-plass (260m) 05.08.2022 13:10
Fortsettelse på min Odysse, hvis (hoved?)oppdrag var å kjøre datter Lines i Tromsø nyinnkjøpte bruktbil hjem til Vestlandet, men med flere viktige (sekundære?) "oppdrag" i tillegg... Håp om å unngå trollkvinner, enøyde uhyrer og sirener (særlig sistnevnte! ); men omveier var det lagt opp til som i enhver odysse; den første var lagt til Skjervøy og Store Kågtinden dagen før. Dagen i dag var det meldt et kortvarig men intenst uvær, som hadde gjort at planer om bestigning av Arnøyhøgda hadde blitt skrinlagt. Jeg satset derimot på å kjøre rett gjennom uværet til "andre siden", nærmere bestemt til Læigastinden, hvor det var meldt brukbart vært utover dagen. I starten på kjøringen pent vær med betagende utsikt mot Lyngen, men i sørlig retning kunne jeg se mørke skyer og nedbør.
Idyll underveis fra Skjervøy; Lyngen fra øst, før stormen. Sørspissen av Uløya til høyre i bildet

Mellom Skibotn og Nordkjosbotn et sted kjørte jeg rett inn i uværet; det lynte og tordnet og regnet noe avsindig og vinden var så kraftig at blad og grener ble revet av trærne. Glad jeg ikke var på vei opp på noen fjelltopp da dette stod på! Noen timer senere var jeg framme ved avkjøringen mot Kvernmo p-plass like før avkjørselen til Gratangsbotn. Parkerte som eneste bil. Regn i luften, kunne se nedbør og drivende skyer i retning dagens mål Læigastinden, hvis toppområde var skjult av tåke/nedbørsskyer. Fulgte rød/oranjemerking først på kjerrevei i ca 600 meter, deretter tok stien av 90gr til høyre, godt markert, like før kjerreveien krysser en bekk. Vått i terrenget, og jeg hadde kjent allerede fra første høydemeter at det var lite "power" i kroppen; dette skulle bli en av de dagene man virkelig må trumfe seg oppover og fremover. Forstod ikke helt årsaken; hadde vært ganske pigg til Store Kågtinden dagen før og hadde spist ca 1/2 time før turstart. Objektivt sett lettgått sti med stort sett jord og sand, og noen myrpartier. Rik, kalk/baseforetrekkende flora, og over større områder oppsprukket fjell med sprekker, hull og små og større kløfter i fjellet, typisk resultat av vannets arbeide med mykt kalkholdig fjell. Denne oppsprukne landskapstypen er vel det som kalles karst-fenomen eller karst-landskap.
Karst-fenomen
Elv delvis oppe i dagen, delvis inne i fjellet
Jagende skyer og byger på Læigastinden

En god del opp og ned, og skuffende lite netto stigning frem til basis av østflanken av selve fjellet. Fortsatt "slappfisk", men etter nytt måltid på en stein i starten på stigningene opp østflanken til Læigastinden gikk det litt bedre. Som andre har beskrevet lå det fortsatt store snøfelt i østflanken av Læigastinden, men merkingen var for en stor del lagt på oppstikkende rygger og knauser og var lett å følge. Et bratt parti på grensen til klyving på knapt 1200 moh, lenger oppe kunne det et par steder være enklest å følge snøfonner. Kaldt og vindfullt med spredte regnbyger, og alt av påkledning inkl lue og hansker hadde kommet på for lengst, men idet jeg ankom det noe flate topplatået lettet det opp, for første gang siden turen startet, og vinden spaknet noe. Brukbar utsikt fikk jeg også!
Sikt! Høyest i Gratangen. Ofotfjorden i bakgrunnen.
Spenstig tinde i øst; Rivtinden

På vei ned igjen kom på nytt drivende skyer men uten at det ble noe særlig tett. Flott regnbue like etter start på returen. Tok i bruk lengre strekk på snøfonnene nedover og sparte nok en del tid på dette.
Regnbue er definitivt et spekt(r)akulært følgefenomen av regn!
Glissade ned snøfonna i østflanken.
Snøbakkestjerne

Nye regnbyger da jeg kom ned i det kuperte landskapet nord for toppen, som ble fanget opp av all vegetasjon, og jeg var dyktig våt på bena da jeg ankom bilen etter å ha vasset i myr og vått gress og lyng på slutten. Et flott område, som noen uker tidligere også bør være en attraksjon for dem med interesse for planter. I dag noe trekk på grunn av kulde, vind og nedbør, og en dårlig dagsform(men det var neppe turen sin skyld..)