Nordkollen, Hillesøya i Tromsø (04.08.2022)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hillesøy P-plass (7m)
Endpoint Samme (7m)
Ascents Nordkollen (214m) 04.08.2022 11:30
Visits of other PBEs Hillesøya p-plass (7m) 04.08.2022 10:56

Hjemreisedag etter seks dager med fjellturer til kommunetopper i Troms med Stig. Takket være tidlig start fra overnatting i Nordkjosbotn til Tromsø, ble det tid til en kort tur til en ny øytopp før flyavgang. Valget ble Nordkollen på Hillesøya som er forbundet med Sommerøya med bro. Jeg kjørte over til Kvaløya mot Kattfjordeidet på vei 862 mot Sommarøy. Passerte de store vindmølleparkene på Rødfjellet og Kvitfjellet og kom til de idylliske områdene utover mot Sommarøy. Stor p-plass på Hillesøya p-plass, avgift kr. 50 på Vipps.

Parkeringsplass ved turstart på Hillesøy.

Turen til Nordkollen er nok meget populær. Stien starter like vest for p-plassen nord for tunnellinnslaget for den avstengte veitunnelen til forsvarsanlegget på Nordkollen. Stien går opp bergene, og følger stenger med tau som sikrer den eldre adkomst til toppen. Massevis av stitråkk på fjell og lyng. Flott utsikt på vei opp stien.

Utsikt østover mot vakre Hillesøy og Sommarøy
Litt mer mot nord. Sannsynligvis øyen Håja med øytoppen Nipen 487 øverst til venstre

Toppen på Hillesøya er dominert av militære installasjoner og en radardom. På øyas høyeste punkt står det en liten steinvarde (GPS 33W 615292 7728802) med turkasse like ved en radiomast. Bilder kan ikke publiseres pga fotoforbud.

Utsikt mot Hekkingen på nordøstsiden av Senja

Ned igjen samme vei og retur til Tromsø via vei 7764 på sørsiden av Kvaløya.

Spennende forsvarstopp

Written by TERJES 09.08.2022 02:34

Det kan ofte være vanskelig å komme til høyeste punkt på forsvarstopper, men her går gps-sporet deres rett til toppen. Selv om det er fotoforbud, fant jeg mange bilder av radarkuppelen på dette fjellet. Vi har en lignende radarkuppel på GRÅKALLEN i Trondheim. Peakbooknåla står på høyeste punkt, men punktet er inngjerdet og forbudt område. Det er registrert 367 bestigninger av toppen, men det er kun noen få av gps-sporene som går til topp-punktet. Noen har gått over gjerdet på vinteren på ski eller truger når det har vært mye snø. Har du vært på GRÅKALLEN Knut Sverre? Jeg husker en meget kreativ bestigning av Vetan i Nøtterø for noen år siden.

Sv: Spennende forsvarstopp

Written by knutsverre 09.08.2022 20:08

Takk for kommentar, Terje. Det virker ikke som de alltid tar det så nøye med ferdsels- og fotoforbud nær militære installasjoner. Det var urkasse ved varden Norkollen, like ved radaren. Kanskje det blir endringer nå når spenningen i verden øker? Gråkallen har jeg ikke vært på, men "bestigningen" av Vetan-toppen på Nøtterøy husker jeg meget godt ;-)!