Gråhøgda i Rendalen (02.08.2022)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Spekedalshøgda p-plass (1,100m)
Ascents Gråhøgda (1,436m) 02.08.2022 11:09
Visits of other PBEs Spekedalshøgda P-plomme (1,100m) 02.08.2022 11:58

Kjørte fra Osen i 8-tiden og var klar for turstart kl 1020. Visste fra tidligere tur til Elgspiggen at veien innover Spekedalen var dårlig, og spesielt fra brua m/manuell bom og de siste fire km gikk det meget tregt i første og andre gir. Her hjelper det dog godt med en bil med litt større dekk.
Det var meget lettgått de første hundre meterne hvor stigningen er svak, og tok derfor ikke lang tid før jeg var inne i litt brattere terreng hvor steinura nærmet seg. Kald vind og 5 grader ved start, så etter mange dager med shorts og t-skjorte ble i dag langbukse, vindjakke, lue og hansker. Men heldigvis oppholdsvær som spådd på første del av dagen.
Et stykke opp i ura kom jeg i le av vinden og det gikk jevnt og trutt oppover men noen korte "speide ut over landskapet"-pauser, og for å få ned pulsen litt. Oppe på topp-platået etter ca45 min, og derfra ikke langt bort til varden. Som mange andre topper i dette området er utsikten formidabel, og som vanlig trer Sølenmassivet tydelig frem, denne gangen nordfra. Blåste friskt og kaldt på toppen, så etter noen bilder og forsøk på å gjenkjenne toppene rundt og lengre unna, gikk jeg et lite stykke ned i siden og tok meg en velfortjent frokost/lunsj. Ganske fornøyd med frokostplassen i dag. Så vardet bare å tråkke på de riktige steinene nedover, og jeg tok det rolig med litt svake knær og ankler. Vel nede etter 1.40t, og fornøyd med en topp med såpass høy pf.

Dagens mål. Ikke langt men bratt og mye ur etter hvert. Toppen ruver godt sammen med sin storebror Elgspiggen noen få km lenger nord.
Toppunktet med Sølenmassivet mot sør tydelig i bakgrunnen.
Frokost nytes med god utsikt vestover
Deler av Femunden kan skimtes østover.

Du sluker PF til frokost

Written by Raindogs01 02.08.2022 23:04

Jeg må si du er effektiv.

Ser ut som en veldig fin topp som ruver i terrenget. Godt jobba, pal!

Sv: Du sluker PF til frokost

Written by Harex 03.08.2022 09:04

Takk. Må benytte sjansen når jeg er alene på hytta. Blir nok ikke så mange turene ut over i augusten når jeg begynner å jobbe for fullt igjen.

Jeg Gråhøgda er en fin og lett tilgjengelig topp fra der jeg parkerte. Ganske grei ur men noen løse steiner oppover så man å må være konsentrert og ta det pent. Da ganske så dårlig grusvei innover Spekedalen, spesielt de siste 4 km til høyeste punkt på veien. Var jo innover her når jeg gikk på Elgpiggen for noen år siden. Og ikke akkurat folksomt i området her...