Soria Moria traversen (30.07.2022)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordeidet
Ascents Leirholstinden (907m) 30.07.2022
Soria Moria fortopp (794m) 30.07.2022
Storsteinnestinden (1,017m) 30.07.2022
Storsteinnestinden Sør (884m) 30.07.2022
Etter sommerferien fikk jeg en ny runde med en eller annen forkjølelse, men var nå ikke like sliten som jeg var for en drøy uke siden. Det var meldt strålende vær hele helgen og jeg var gira på å utnytte det. Emily var også tilbake fra ferien og det ble ikke vanskelig å overtale henne til å være med på Soria Moria-traversen, en personlig "sommerfavoritt". Hun hadde egentlig tenkt å dra på solopadletur rundt Ersfjorden og Grøtfjorden, men vi kom på en løsning og fant ut at hun skulle få tid til å rekke begge hvis vi kom oss ut tidlig på dagen. Jeg antok at vi kom til å bruke omtrent 5-6 timer på tur, så vi kanskje ville være ferdig tidlig på ettermiddagen. Så vi dro fra byen rundt 0730 og begynte å gå fra parkeringen på Kattfjordeidet rundt kl8. Allerede var det varmt og fint og vi begge var glad for at vi ikke hadde begynt turen seinere på dagen!

Fulgte stien opp Sjurdalen og så tok av mot vest/nordvest etter hvert for å treffe sørryggen på 884. Derfra gikk vi rett opp mot toppen, men det ble ganske rolig tempo. Merket at kjentes tungt ut og leggen var fort sliten. Uansett, vi fikk fin utsikt og var fornøyd med å ha lagt den kjedelige etappen bak oss. Nå hadde vi den fineste delen av traversen igjen og vi koste oss med fin ryggvandring og klyving på fast fjell. Likevel tok det en del tid før vi kom oss opp til hovedtoppen - Stortsteinnestinden. Vi tok oss en god pause her før vi fortsatte langs eggen mot Leirholstinden. Mye fin klyving, både oppover og nedover. Som vanlig kom vi oss ned fra Leirholstinden via en slags renneformasjon i vestsiden for å slippe det stupbratte partiet på sørsiden som ville krevd en rappell (aldri gjort dette faktisk). Så var det en litt løs etappe opp til Soria Moria-fortoppen og en fin, rødmerket sti ned mot Sjurdalen igjen. Jeg slet dessverre med smerte i føttene pga at jeg hadde nye (og muligens litt trange) terrengløpesko på meg, men etter en liten pause på vei ned fra Sjurdalen der jeg tok av skoene og la føttene puster, kjentes det greit ut igjen og vi fortsatte turen ned til parkeringsplassen.

For en flott formiddagstur! Takk for turen Emily :-)

På tur opp 884
På tur opp 884 #2
På toppen av 884, utsikt vestover
På tur langs ryggen fra 884 mot Stortsteinnestinden
På tur langs ryggen fra 884 mot Stortsteinnestinden #2
Tilbakeblikk på 884
Varm og nydelig vær for en klyvetur!
Emily på toppen av Storsteinnestinden
Emily på toppen av Storsteinnestinden #2 med Ersfjorden bak
På vei mot Leirholstinden
På vei mot Leirholstinden #2
På vei mot Leirholstinden #3
På vei mot Leirholstinden #4
På vei mot Leirholstinden #5
i renna på vestsiden av Leirholstinden