Hornindalsrokken - Hornindal (nå Volda) 356/404 (29.07.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Honndøla bru rasteplass (325m)
Endpoint Honndøla bru rasteplass (343m)
Ascents Hornindalsrokken (1,527m) 29.07.2022
Visits of other PBEs Honndøla bru rasteplass (345m) 29.07.2022

Jeg hadde vært på Kvitegga dagen før og overnattet i bilen på den fine rasteplassen ved Honndøla bru. Jeg hadde god tid og gadd ikke kjøre den drøye kilometeren inn til parkeringsplassen til Horningdalsrokken (bomvei 50 kr), men bestemte meg for å gå fra rasteplassen og bare la bilen stå her. Fin vei å gå inn til Hornindalssetra, fra bygningene på Hornindalssetra går det en gammel anleggsvei videre innover dalen. Noe stigning i starten og etterhvert tydelig at den ikke var i bruk som annleggsvei lengre da det var rast ned stein flere steder. Der veien slutter er det sti videre og godt skiltet mot Hornindalsrokken, går også sti mot Blåvannet her. Stien mot Hornindalsrokken er lettgått mot vannet store Luka og siste sjans til å fylle vannflasken er ved bekken som går ned fra store Luka. Nå begynner den hardeste delen av turen. Mange høydemetre som skal forseres i bratt lende med litt klyving og løs steiniur. Stien er for det meste grei å følge, og ikke noe utsatt klyving. Ble noen pustepauser innimellom og da var det bare å nyte den fine utsikten. Ved rundt 1220 moh flater det ut og jeg kom inn på ett stort snøfelt. Var varder som stakk opp av snøen tidvis og mange gamle spor, så enkelt å se hvor man skal gå. Stien går på østsiden av Hornindalsrokken og man går opp ryggen fra nord. Der snøfeltet tok slutt var det steinur igjen ett stykke før en ganske bratt snøbakke. Jeg fulgte vardene opp til snøbakken og gikk opp der det var kortest å gå på snøen. Snøen var myk og det gikk greit å sparke spor til føttene, og brukte hendene også til sikring, for hadde ikke lyst til å skli ned i steinrøysa under. Litt kaldt på hendene, men var ikke lange stykket før jeg kom opp på ryggen og den var veldig grei å følge oppover. Følgtes ikke eksponert i det hele tatt. Stor varde og flott utsikt mot blandt annet gårdsdagens turmål Kvitegga. Hornindalsrokken er ett populært turmål og det var flere på toppen samtidig som meg, og møtte mange på vei oppover når jeg gikk ned. Gikk samme vei tilbake og gikk rolig ned den bratte lia fra 1220 ned til Store luka for å unngå å rase ut stein og skli. Godt å komme ned til vannet og fylle på drikkeflaska igjen. Fin tur ned veien tilbake til bilen. Supert vær i dag også. Brukte 3 timer og 50 min til toppen og sju timer totalt på turen.

Hornindalsrokken sett fra Honndøla bru
Bratt opp lia fra store luka vannet og endel løs stein
Hornindalsrokken med snøfeltet på østsiden