Kommunetopper - Brusaknuden, Hå / Time, Rogland (26.07.2022)  1

Ascents Brusaknuden (430m) 26.07.2022
Brusaknuden Sørskråning (416m) 26.07.2022

179 og 180 / 410 - Kommunetopper
- Brusaknuden 430 moh (Time)
- Brusaknuden Sørskråning 416 moh (Hå/Time)

Sommerferie i Mandal.

Jeg hadde en fin plan for kommunetoppsanking denne dagen mens Siri og Lisbeth skulle til Dyreparken. Det hadde vært greit å få unna disse når man er såpass "nær":

Solliknuden 620 moh, Sokndal
Brusaknuden 430 moh / Brusaknuden Sørskråning 416 moh, Hå, Time
Vinjakula 907moh, Gjesdal, Bjerkreim
Store Skykula 905 moh, Eigersund
Lindtjørnsknuten Vest 730 moh, Lund

Værvarselet for Mandal så fint ut etter et par dager med skikkelig drittvær.

Jeg begynte med en fin morgentur til Solliknuden.

Så var det å sette kursen nordvestover til Jæren og Brusaknuden.
Dessverre var det et værskille litt sør for Moi, og været ble bare verre og verre dess nærmere jeg kom Brusali. Her var det 10 varmegrader, frisk bris, skodde og regn. Skikkelig utrivelig!

Planen var å gå opp traktorveien fra Brusali, men der var det en stor flokk med storfe, så jeg valgte å gå en liten runde rundt. For et forblåst landskap! Og alt var vått! Jeg tror det er best å gå "normalveien" fra nord.

Gjennom skoddehavet så jeg vindmøllene som store monster fra en postapokalyptisk film.
Trist at naturlandskapet blir ødelagt og industrialisert.

Etter å ha gått denne turen i drittværet innså jeg at værvarselet fra Mandal ikke kunne brukes, og sjekket været på yr for resten av turen. Kuling, skodde, 5 varmegrader og regn ble fasiten, og det er ikke verken særlig fristende, eller forsvarlig når man skal gå alene opp mot 900 moh.

Så da var det bare å sette kursen mot Dyreparken. Der var det 21 varmegrader og sol!

Vinjakula, Store Skykula og Lindtjørnsknuten Vest får vente til en annen gang

Høvding

Written by janlan 27.07.2022 22:10

Godt gjort å få med seg toppar i slikt ver. Enig, tragisk med raseringa av naturen for å få grøn kraft...bandlegg altfor store areal.

Sv: Høvding

Written by josokbakke 31.10.2022 19:28

Skikkelig godt haustvær.

Får bygge atomkraftverk, einaste løysinga viss vi skal like mykje og meir straum i framtida.