Storgrovtraversen (16.07.2022)

Fremste Storgrovhøe (2,253m) 16.07.2022
Storgrovtinden (2,229m) 16.07.2022

Storgrovtindtraversen

Første dag i en inneklemt ferieuke. Obligatorisk stopp på Kvam for å fylle opp karbolagrene før tur.

Parkerte ved inngangen til Leirdalen og gikk oppover i frodig terreng. Sist gang jeg gikk her var i februar i fjor og ble overrasket hvor fint det var også i sommerhalvåret. Det var forresten lite som minnet om sommer. Det var spådd -5 grader på toppen og med nysnø i høyfjellet ble det til slutt vinterlige forhold. Gikk i taulag over breen og etterhvert inn i tåkehavet. Det var kommet noen cm med nysnø på breen så det var vanskelig å oppdage sprekkene. Sendte Ragnhild først ikke fordi jeg ikke er gla i henne men det er lettere å få opp en 60 kg klump enn en 90 kg klump.

En artig travers med gøyal klyving opp til Nørdre Heimre Illåbreatinden, og generelt veldig greit å gå langs ryggen. Opp til Storgrovtinden måtte en fem meter høy hammer forseres og deretter en lett taulengde mot venstre. Opp til Bakarste Storgrovtinden ledet jeg også en taulengde på 15-20 meter med bratt klyving. Spesielt med snø og sleipe forhold var det greit å ha tau også her.

På tur ned fant vi en snørenne som gikk helt ned til rundt 1600 meter. Brukte vanntettposen som rumperacer. Fungerte helt utmerket. Det er jevn og fin helning helt fra toppen og ned til breen. En skikkelig fin skitopp som ikke er avhengig av stengte vinterveier.

Sola skinner over Heimre Illåbrean
Vandrer inn i tåkehavet
Morsomme fjellformasjoner
På ryggen. Kaldt og surt
Beste måten å forsere nedoverhøydemeter