Årets råeste topptur - Sundtjønnhaugen (22.07.2022)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Sundtjønnråket (1,046m)
Endpoint Sundtjønnråket (1,046m)
Ascents Sundtjønnhaugen (1,083m) 22.07.2022

Med sekken omhyggelig pakket med alt livsviktig vi måtte få bruk for på en såpass krevende tur, la vi i vei mot denne heftige toppen. Det var passe godt merkede og hele 2 alternative stier til toppen, så det ble et vanskelig valg. Vi valgte rødmerket sti, og det viste seg å være et godt valg, for etter hele 7 minutter nådde vi endelig toppvarden. Hadde vi valgt blåmerket sti, hadde vi antakelig brukt adskillig lenger tid, kanskje 2 minutter til. Det var ikke nødvendig å sikre oss, men vi valgte likevel å bruke tau. Hvertfall på hunden. Toppunktet var ikke spesielt utsatt, men vi gikk likevel ned igjen til nødbua vi passerte på tur opp. Der pakket vi ut alt utstyret vi hadde med, både kaffe, te, og godbiter til hunden. Vi tok en lang pause ved nødbua, før vi tok fatt på de siste 5 minuttene ned igjen til bilen.

Alt.tekst:
En liten spasertur med kona og hunden til gapahuken på Sundtjønnhaugen for en kopp kaffe og te, samt å nyte utsikten over til Jotunheimen øst og Glittertinden.

Nødbu aka Gapahuk
Sundtjønnhaugen er helt ærlig ikke spesielt utfordrende som topptur, men det er i hvertfall en fin gapahuk der med flott utsikt.