Kleivfjellet (23.07.2022)

Written by KirstiM (Kirsti Midttømme) GSM

Start point Solrenningen (772m)
Endpoint Solrenningen (772m)
Characteristic Jogging
Ascents Kleivfjellet (1,313m) 23.07.2022
Visits of other PBEs Solrenningen (642m) 23.07.2022

Legger ved en kort turbeskrivelse da det er ingen som har rapportert denne ruta til Kleivfjellet før:
Fulgte DNTs nye sti de 3 km fra Solrenningen til Vøvringen. Den er godt merka med klopper over de bløteste myrene. Passerte Vøvringen stølen og fulgte delvis en gammel sti oppover Hanekambdalen. Lettgått terreng. Traff sannsynligvis ikke det beste stedet å vade Storelvi. Vannet gikk godt opp på leggen, og det kan være vanskelig å krysse elva her ved større vannstand. Passerte Hanekambstølen på ca 200 m avstand. Hadde mista stien oppover dalen, men fortsatt lett å gå Traff på rødmerka sti like før vannet ved Kvervet. Tok korteste vei opp Vollevikskardet til toppen. Fin utsikt på toppen. Her var det også dekning. Tok noenlunde samme veg ned til vannet ved Kvervet, men fulgte den rødmerka stien som gikk lengre vest i dalen til Hanekambstølen, en av de flotte steinbuene i Stølsheimen. Fikk en god prat med eieren av Stølen. De har merka stien fra Hanekam ved Sognefjorden til stølen. De bruker vanligvis 4,5 time på turen. Siden de bor i Vik bruker de vanligvis å gå fra Arnafjorden opp stien til Vatnane nå. Han anbefalte å følge stien på vestsida av Storelvi nedover dalen. Stien var ikke like godt merka videre, men grei nok å følge. Han anbefalte også å gå ned å følge den nye DNT stien ned til Solrenningen. For en trønder så gammelstien som gikk høyere oppe i typisk trøndermyr terreng fristende ut. Kunne delvis følge den gamle stien, men havna inn i tett bjørkekratt et par ganger, og kom ikke over Dårlegelva og måtte ned på nystien for å kryss elva
Fin tur - gikk videre over Runderabben og ned til parkeringsplassen ved Stølsvatnet på ettermiddagen/kvelden