På sykkel til Vålåsjøberget (23.07.2022)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Rondablikk (879m)
Endpoint Rndablikk (886m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Varden i Nord-Fron (951m) 23.07.2022
Vålåsjøberget (1,141m) 23.07.2022

Har lurt på hvordan forholdene er for sykling på stiene oppe på fjellet i området Kringsæterfjellet, Vålåsjøberget, og Svinslåberget. Har gått en del på ski der oppe, men aldri syklet. Sykkelrittet Furusjøen Rundt har jeg vært med på et par ganger, og et av de kule stipartiene går ved foten av dette fjellet.

Parkerte på den store parkeringsplassen nedenfor Rondablikk og vippset 50,- for det. Syklet Furusjøen rundt rittløypa motsatt vei til jeg kom til en av stiene som som går opp til fjellet. Tok av der og fikk en kraftanstrengende tur på ganske teknisk krevende stier opp til Klufttjønn. Var ikke avmerket noen sti opp til Vålåsjøberget på MTB kart, men jeg var sikker på at det fantes noen alternativer. Passerte et par råk men syntes det så litt vel bratt ut å sykle, så jeg fortsatte videre innover fjellet i håp om å finne en mer tydelig sti opp fra nordvest. Fant en sti, men den var ikke så mye mer tydelig enn de andre. Likevel gikk det ganske greit å sykle opp til toppen. På toppen sto det en svart stolpe. Er ikke noen stolpejeger, men når det kryr av stolper i fjellet så kan jeg jo scanne de jeg passerer.

Fortsatte videre på stien over toppen og slapp meg ned til jeg traff på stien jeg kom opp. Resten av turen ned ble artig og passe utfordrene.

Deretter var det tur retur stipartiet i Furusjøen Rundt løypa, samt et par stolper til. Skulle prøve å sette pers i Strava segmentet på stien mellom Smukksjøen og Furusjøvegen. Det gikk ikke så bra, med punktering og bulk i felgen litt over halvveis. Da ble det en pause med slangebytte, før jeg fortsatte rolig tilbake til bilen.

På veg oppover stien og målet i sikte
Smukksjøen
Punktering og bytte av slange
Stolpekart i området. Orange farge betyr registrert besøk.