Neslenibba (22.07.2022)  4

Written by Ashatlen (Arne Hatlen)

Start point Gjerde (96m)
Ascents Neslenibba (1,359m) 22.07.2022

Fin tur en varm sommerdag. Det er ikke ofte at fluene summer iltert rundt hode der en står på toppen.
Vi fulgte stien oppover til stidelet ved hytta og så i retning skilt til Neslenibba. Vi fulgte stien deler av veien og så videre oppover. Vi gikk så opp nordfra til toppen.

Nedturen nordover var litt utfordrende siden det ikke er merket sti hele veien. Første del er rødmerket og greit nok å følge. Etter denne første delen nedover gikk der en tydelig sti østover på en liten flate. Denne burde vi nok ha fulgt. Vi fortsatte i stedet nedover mot Sundsfjellet og havna i et område med bratt terreng. Etter et par forsøk kom vi ned til venstre (på vestsida). Studier nedenfra indikerte at vi burde holdt langt til høyre. Det tok litt tid så vi kutta turen før Sundsfjellet og fulgte tydelig sti ned til hovedstien (den som er avtegnet på kartet) istedenfor opprinnelig plan som var å følge høydene ned til Kjenuken. Det får bli en annen gang.