Dag1 (22.07.2022)

Written by casa

Ascents Ernstknuten (991m) 22.07.2022
Høga Knuten (1,036m) 22.07.2022
Skoraheia (1,034m) 22.07.2022

Lågt skydekke om morgenen, men godt at vi kom oss avgårde. Flere måter å komme seg til ernstkn, gjennom Fidjadalen, fra Hunnedalen forbi Blåfjellenden, gjennom Røssdalen og Indredalen. Siden det er over 30 år siden jeg har vært forbi Espedalstølen (idag en litenhytteby) så ble denne ruta valgt. Godt merket og god sti til Fannafjellet. Deretter lite tydelig sti, men en og annen nødling viste veg. Over barfjell, tettere med nødling (og godt var det for morgendagen). Nødling avviker betraktelig fra stien på kartet. Etter ca 8km, høgeste på sti, ca 920m, satter vi opp telt. Gikk så direkte mot Skora, litt opp og ned, men lettgått, flott varde som ikke stod på topp punkt. Høga kn veldig lett, rett ned i dalen og opp på fjellet. Et stykke inn til Ernst, gikk ned til 783 vannet og opp en gresskledd skråning. Flott varde på toppenog rester etter trig pkt. Gikk nedtil sti som kommer opp fra Indredalen, fulgte denne tilbake til teltplass. 15km fra parkering til Ernst, så alle 3 kan gjøres på en lang dagstur.
Sti fra Indredalen er ikke lett å se, men godt nødlet. Endel opp og ned.