Uranostraversen Kursdag (19.07.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Koldedalen P-plass (1,200m)
Endpoint Koldedalen P-plass (1,204m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Slingsbytinden (2,028m) 19.07.2022 09:18
Uranostinden (2,157m) 19.07.2022 09:18
Uranostinden S1 (2,037m) 19.07.2022 09:18
Uranostinden S2 (2,048m) 19.07.2022 09:18
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 19.07.2022 09:18

Andre og siste kursdag for Erik og Torgreir.
Kurset er i regi av Jotunheimen Arrangement AS.

Tronoberget i går med standplasser, taljer, kameratredning, mm.
De kan egentlig alt, men trengte bare en kvalitetssikring, samt litt veiledning.

Turdag i dag. Ingen av dem hadde vært på Tyin, men hadde så og si gått alt på Sognefjellet og Hurrungane, samt alt som er artig rundt Leirvassbu.

Løpende sikring og klatring var temaet. Så da ble det Uranostraversen. Da kunne jeg fint gå ved siden av dem og hele tiden gi feedback, tips osv.

Kjempedag med noe tåke. Endelig varmen på plass. 2.03 til S2 i jevn flyt. Shorts til S2 og S1, men herfra ble det venting opp neste lengde fordi et taulag brukte relativt mye tid. Seriøs steinsprang på denne lengden. Vi løste ikke ut en eneste stein, artig detalj syns da jeg.

Når da folk går relativt spesielle veier så blir det kaos og lengre pause. Satt nok en time. Flere privatlag bak oss, noen ville snike. Tok en fin prat mens vi ventet, god s.

Fikk lov til å gå foran dem etter denne lengden, takknemlig for det.

Erik og Torgeir klarte seg veldig bra hele veien, dro bare i fra alt som var av lag. Gøy å være på tur med dere.

Fin avstikker i tåken til Slingsbytinden, og heretter lang pause i sadelen.
Fint ned breen.

Årets fineste dag hittil.

Når du kan, så kan du. Vedkommende kjørte opp i fjellsiden og snudde bilen der. ER SÅ RÅTT, jeg dauer.
Fine forhold
Erik i siget
Dette er en mindre god løsning. Sikt inn på den "brune" flata midt i fjellet og følg løssteinene horisontalt vekk fra fotografen. Da er det et steg ut og rett opp, fremfor en full 50 m lengde i superløst fjell. Da slipper man unna mye steinsprang og det blir ikke kø slik som i dag!!!