Engabreen (11.07.2022)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Visits of other PBEs Holandsvika p.plass (5m) 11.07.2022
Engabreen utsiktspunkt (205m) 11.07.2022 14:39

Ble seint kvelden i forveien, og stadig redusert almenntilstand. Mange turer ble vurdert, bl.a. Strandtinden og Helgelandsbukken. Helgelandsbukken så helt drøy ut da vi kjørte ut av Svartistunnelen, men vi bestemte oss for å bare gå til Engabreen i dag. Rett og slett ikke i form til stortur.

Engabreen fra parkeringsplassen

Kjørte båten over til Engeneset og gikk derfra inn til breen. Skulle så klart leid sykler, men vi var ikke helt klar over veiens tilstand. Den er padde flat og fin, så der er det bare å sykle! Kom til slutt til veis ende og gikk opp til breen som nå er på 200 moh. Triste saker mtp. at denne lå ned til havnivå for bare 20 år siden. Spennende å se hvor langt opp den er om 20 år... Mektige saker å komme tett på isbreer. Var oppe i et kvarters tid før vi måtte dra for å rekke båten ut igjen. Den rakk vi fint, og fortsatte i bil ned til Stokkvågen. Her satt vi opp telt og benket oss til med England - Norge. Jeg hadde håpet på en knepen Norge-seier, men snakk om bommert.

Engabreen fra veien innover
Fra utsiktspunktet
Svære greier, men bilder strekker ikke helt til