Hermannsdalstinden (09.07.2022)

Tennestinden Sørvest (448m) 09.07.2022
Visits of other PBEs Forsfjorden hurtigbåtkai (1m) 09.07.2022
Reine hurtigbåtkai (1m) 09.07.2022

En voldsom logistisk fulltreffer da jeg plutselig fikk et jobboppdrag i Bodø siste uka før ferien. Planen var uansett å fly opp fredagen, da Hilde Karis flyttelass skulle kjøres sørover. Så da var det bare å flytte billetten til onsdag.

Ferien startet på best mulig vis med positiv Covid-test fredag. Hadde vært i dårlig form dagene før, men var egentlig på bedringens vei da det ble positiv test. HK hadde allerede hatt ei runde uka før, så det var bare jeg som ble dårlig i denne omgangen. Skulle uansett ikke la det gå hardt utover planene våre, så vi tok nå ferga fra Bodø fredag kveld uansett. Kom fram til Moskenes i nattetimene og fant oss en grei teltplass.

Det ble ettermiddagsbåten til Forsfjorden - Satsen var 500 for 2 personer, og den ordinære billetten ville de ikke godta. Så det er litt cowboykjøring dette. Kjørte til og med ekstratur for oss og en svensk familie da det var enorm pågang på båten innover. Uansett kom vi fint i land og avtalte henting i morgen tidlig med første båten.

Skyssbåten forlater oss etter ilandsetting i Forsfjorden

Satt opp telt ved kraftverket og fikk i oss litt mat, før vi begynte på turen oppover mot Tennesvatnet. Kjente på redusert allmenntilstand oppover her, men vi tok det rolig for å få en så behagelig tur som mulig. Flott utsikt til Hermannsdalstinden åpenbarte seg fort, og med utsikt til Lofotfjellene var motivasjonen på topp.

Tidlig utsikt mot Hermannsdalstinden
Frodig i bakkene opp fra Forsfjorden

Fortsatte videre fra vannet opp til Tennestinden SV og deretter ned til Krokvatnet. Ble straks mer folksomt når vi kom inn på hovedstien fra Munkebu, og vi så vel rundt 7-8 grupper mens vivar ute på tur. Sleipt og vått det meste av veien fram til eggen opp fra Lamheia. Her kom den utlagte kjettingen godt med,for det var både bratt og sleipt og lite terreng å benytte seg av. På toppen av kjettingen satt en svensk gruppe som hadde bestemt seg for å snu her. Litt pussig når de akkurat hadde passert det verste partiet, men uansett klokt å kjenne sine begrensninger. Smalt noen meter videre før vi kom opp til punkt 649 og tok oss en god pause. Toppen var innhyllet i tåke, og vi tok oss god tid med å vente på godværet som var varslet utover kvelden.

Balansekunst
Lamheia
Veien videre sett fra 649

Videre opp til toppen på greie stier og tråkk. Her burde det nok merkes en vei slik at det ikke blir så mange sår i naturen, men skjønner også argumentene mot merking til denne toppen. Kan bli en del ekstra redningsoppdrag av sånt. Så en liten harepus oppe på ca. 800 moh - Artig!

Inne i tåka de siste 100 høydemeterne

De siste 100 høydemeterne foregikk i tett tåke, men vi øynet mulighetene for at det skulle lette da vi fikk flere gjennomslag av både sol og utsikt. Nådde toppen og fikk strekt ei lang hånd bort på toppvarden. Etter litt plunder ble det også en stående variant oppe på høyeste punkt. Luftige saker. Ble sittende en times tid - Og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Fikk etterhvert enorm utsikt til Lofotens flotte tinder. Bildene taler for seg:

Toppen!
Det lysner
Hint av utsikt
Panorama fra toppen
Lysner stadig

Vi så oss etterhvert nødt til å begynne på nedturen, og den foregikk uten større komplikasjoner. Angret litt på at vi ikke ble lenger på toppen da vi kom et stykke ned, for plutselig var alle skyene i hele Lofoten forduftet. Men sånt kan man ikke gå å tenke for mye på. Kom ned til teltplassen der vi plutselig hadde fått naboer! Et ungt fransk par som hadde sagt opp jobbene sine og hadde vært på tur i Europa i et halvt års tid. Satt noen griller i hodet mitt.

Enda lysere på tur ned
Segltinden
Nesten nede - Kun en liten skydott igjen på toppen

Dagen etter ventet vi spent på båten som ikke kom kl. 11 som avtalt. Ringte etterhvert og det viste seg at de hadde oppfattet det som at vi skulle hentes dagen etter. Det løste seg da de kom kl. 15, men litt kjedelig å bruke en hel godværsdag i Lofoten på et fergeleie innerst i Forsfjorden. I retrospekt skulle vi så klart bare gått til Vindstad, men nå ble det som det ble. Fikk halv pris på turen (250) som plaster på såret, også fikk vi sitte helt framme på dekk. Flott båttur! Som et siste tips til andre som vurderer Hermannsdalstinden fra Forsfjorden er det nok lurt å unngå den største turistsesongen. Mye som skjer for båten på Reinefjorden.