Hemsedal: Sør for Storebottskardet og Såta (15.07.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Primstøyten parkering (1,145m)
Endpoint Primstøyten parkering (1,145m)
Ascents Sørøst for Storebottskardet (1,705m) 15.07.2022 13:17
Vest for Storebottjerne (1,629m) 15.07.2022 14:21
Såta (1,692m) 15.07.2022 14:45
Visits of other PBEs Vabuleino p-plass (1,139m) 15.07.2022 16:24

I dag var heldigvis noe mindre vind, men fortsatt den kalde gufsen fra nord/nordvest. Jeg valgte derfor å gå på stien oppover fra Valbuleino, og følge denne langs elva oppover dalen istedet for å gå direkte opp mot Såta. Dette var gunstig i dag for å slippe motvind mest mulig oppe i høgda. Det var tråkk langs elva ganske langt, og etterpå meget lettgått og flott terreng helt opp til vatnet i øvre Storebotn. Herfra fint å gå opp skaret sør for Storebottskardet sør. Her gikk jeg meg rett på en fangstgrop, og lagde en PBE underveis :-)

Grei ur helt til topps herfra. Det var bygget en levegg av stein ved varden og her kunne jeg sitte og kose meg en lang stund. Det hadde vært mer tilskyet enn først meldt, men det lettet etterhvert og jeg fikk også en fin pause i sola på Såta etterpå. Ingen vits å skynde seg når det endelig ble bedre vær!

Jeg fant en grei rute ned sørover fra Såta, her ville jeg i siste biten holdt litt mer til venstre enn jeg gjorde, men mange muligheter, og lettere å planlegge om man går oppover dette partiet. Kom etterhvert inn på stien igjen og kunne tusle langs denne tilbake til bilen.

En flott tur ble det, og jeg kunne nyte en lang kveldsstund ved teltet senere :-)

Herlig frokoststund
Parkering ved Primstøyten
Mange flotte sel ved Valbuleino. Her satt et par karer ved en hytte og tok seg en skål med hver sin ølboks, tidlig formiddag :-)
Så ingen tobente i løpet av dagen, kun noen sauer, ryper og veldig mye fugleliv i Lyngen!
Mot Såta
Her var en helle, som tydelig noen har søkt ly under, lå et par ruste gamle hermetikkbokser. Tok dem ikke med, mulig det er kulturminne...
Oppe i skaret etter Storebottstjerne
Fangstgrav
Utsikt mot Storebottegge
Kveldsmat, det er hakket bedre enn real turmat! Men, utfordrende med Ruccola Salat i vind!