Vetafjellet og Østre Kjerringfjellet (03.07.2022)  2

Østre Kjerringfjellet (632m) 03.07.2022
Skredin (666m) 03.07.2022
Vetafjellet (613m) 03.07.2022

Startet på våt sti inn Sandnesdalen, krysset Åneselva og videre opp på Vetafjellet fra øst. Bratt terreng med mye bregner og lyng. Tungt å gå! Brøytet meg vei gjennom jungelen av vegetasjon til jeg sto på toppen av Vetafjellet.

Bregneskog opp mot Vetafjellet
Vetafjellet

Siktet meg ned og inn på nordenden av store Vetavatnet. Vått, myrete og ulendt nedover, men det gikk radig. Etter å ha krysset dalen var det bare å ta fatt på en ny oppstigning i jungelvegetasjon! Her var det bare å smøre seg med tålmodighet! Bjørkekratt, bregneskog og bratt, ulendt underlag kan trigge mye negativitet i hodet!

Bjørkekratt og bregneskog opp mot Kjerringlia. Utsikt mot Vetafjellet

Kom omsider opp over tregrensa og kunne sikte meg inn mot Søre Kjerringfjellet. Stakk bortom og plukket med meg toppunktet på Skredin da jeg allikevel var i nærheten. Enkelt videre bort til Østre Kjerringfjellet (panoramatopp) før jeg avsluttet over Dyrstiknubben Nedstigninga til vegen igjen var et kapittel i seg selv.

Noen turer er absolutt best når en har kommet seg tilbake til bilen. Dette var definitivt en slik tur! Kontraster er herlig og det trengs noen sliteturer for å sette ekstra stor pris på godturene!

Det eneste positive med nedstigninga var et glimt av kveldssola. Ellers et forferdelig knotete og uoversiktlig underlag