Tjønnefjell (23.06.2022)

Ascents Tjønnefjell (1,066m) 23.06.2022 08:48
Visits of other PBEs Parkering Tjønnefjell (600m) 23.06.2022 08:48
Torsdalen Øysæ bomvei (470m) 23.06.2022 08:48
Kjørte tilbake og tok oppover til Åslandsgrend, forbi og opp til parkeringen som egentlig er en rundkjøring. Prøvde å stille oss slik at vi var til minst mulig sjenanse for folk på hytten der oppe, og overnattet der.
Morgenen etter gikk vi den merka stien oppover. Dette er en nydelig gammel sætersti og ligger fint i terrenget oppover. Den gikk opp til sætra som ligger nesten oppe ved Tjønnekvævtjønna. Stien går så forbi en hytte og fortsetter oppover langs katen av fjellet, opp på kanten og videre til toppen. Det ble en fin pause med mat og kaffe og ikke minst flott utsikt fra toppen. Ned igjen gikk vi bortom Steinfenta og fikk utsikt ned igjen der vi gikk opp. Fra litt nedenfor sætra går det en traktorvei, denne fulgte vi ned igjen, den er helt Ok, men jeg likte stien bedre. I dag er det St.Hansaften og vi ønsket å finne et sted med utsikt over vannet og kjørte derfor videre nordover og tok inn den veien der vi skulle gå fra dagen etter, dvs. innover Fjellgardsvegen. Kjørte helt inn, men fant liksom ikke drømmeplassen her. Endte opp ved en liten bro over elven Songedalsåi på Kyrkjemyrane. Her grilla vi og kosa oss med solnedgang fra broen. Var heldig at det var litt trekk her, det holdt myggen og knotten unna. Hadde vi visst hvor flott parkeringen til Berrfjell er, hadde vi kjørt dit, men fin feiring her også.
Stien gikk forbi denne hytta