Høsttur til Hedmarkens høyeste (21.09.2012)  4

Written by Sjutten (Audun Arnseth)

Ascents Tuva (1,090m) 21.09.2012
Tuven (1,026m) 21.09.2012
Visits of other PBEs Godlidalshytta (941m) 21.09.2012

Hedmarksvidda er ekstra fin om høsten, så hva passer vel da bedre enn å tilbringe en godværsdag i september her? Kjørte opp til Skvaldra og parkerte ved bommen. Herfra fulgte jeg et skilt som viste at det var 2 km "til fjells" og 3 km til Tuven. Inne i skogen lå det enkelte steder noe som kunne ligne på snø. Omsider kom jeg opp på snaufjellet og passerte en topp som jeg trodde var Tuven, men denne kalles Tatromskampen på Gulesiders kart. Er ikke helt kjent med alle navnene oppi her, gitt. Rett etter toppen kom jeg ned på selveste motorveien, nemlig Rondanestien, og fulgte denne helt til Ringsakers høyeste topp.

Utsikten på toppen er ganske bra. Du har god utsikt over Åstadalen, og du ser tydelig nedover til Skreikampen og oppover mot Sølen og Rondane. Mjøsa kan også såvidt skimtes, og dette er noe som er viktig for oss hedmarkinger.

Tilbake gikk jeg om Godlidalshytta og kom omsider inn på Skvaldra hyttefelt. Dette var en mer myrete og betydelig bløtete rute, men hele turen gikk greit med de slitne joggeskoene mine. Hadde kanskje holdt meg tørr på beina om jeg ikke hadde tråkt feil i ei myrpassering. Noterte meg i samme slengen at jeg burde ha skikkelige sko om jeg skal drive å gå i fjellet. Så ingen ryper på turen, men det var en hare inne på hyttefeltet.

Dette er uten tvil en tur som er finest på høsten, og den ville nok fått terningkast tre på en hvilken som helst annen årstid. Blir nok uansett en gjentagelse til vinteren, og da får jeg kanskje med meg Åmot og Hamars høyeste i samme slengen.