Langlitinden, Ibestad (13.06.2022)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Straumsjøen P-plass (8m)
Endpoint Samme (8m)
Ascents Langlitinden (1,276m) 13.06.2022 19:17
Visits of other PBEs Straumbotn p-plass (8m) 13.06.2022 14:52

Langlitinden i Ibestad

Etter tre fine turdager med Stig i Vesterålen under høyst varierende værforhold, var værmeldingene for denne dagen noe bedre litt lenger inn i landet mot Troms. Vi bestemte oss for en tur til Langlitinden i Ibestad.
Fra overnatting i Sortland kjørte vi mot Harstad og tok av mot høyre ved Stangnes der det går bilferge til Sørrollnes på øyen Rolla. På fergen fikk vi rede på at den undersjøiske Ibestadtunnelen som forbinder øyene Rolla og Andørja var kolonnekjørt pga utbedring av tunnelen! Kolonnetidene passet ikke med vår ferge, og vi måtte vente 1.5 time før vi kom oss over til Andørja.
Ibestad kommune ligger i Troms og er en ren øykommune bestående av øyene Rolla og Andørja. Innbyggertallet er ca. 1400 og kommunesenteret ligger i Hamnvik øst på Rolla.

Langlitinden er foruten å være høyeste fjell i Ibestad også øytopp på Andørja og dessuten Skandinavias høyeste øytopp! Den er også med på alle listen over kommunetopper i Norge. Med en PF på 1276 er toppen nr. 15 på listen over Norges 1000 største fjell. På Sekundærfaktorlisten er den nr. 88/100.
Etter omsider å ha kommet oss over til Andørja kjørte vi nordover på Andørjaveien til Engenes og deretter østover til Åndervåg og Straumen der det går bro over sundet. Så fulgte vi Straumbotnveien på østsiden av Straumsbotn til Straumbotn p-plass der det er fin tilrettelagt parkering. Hullete grusvei siste del av veien og ingen mobildekning.

Turparkeringen i Straumbotn
Infotavle ved stistart
Foto fra P-plassen på returen. Langlitinden midt i bildet i himmelsynet. Fjollen mot venstre virker høyere, men det er synsbedrag!

Vi startet turen litt før kl 15 i opplett, overskyet vær med moderat lavt skydekke. Turen er meget godt tilrettelagt med god, rødmerket sti, små klopper over bekkene og varding oppover i høyden. Merket sti går på nordsiden langs Bjørndalselven i flott skogsterreng med rik flora som trollbandt Stig på turen ned igjen!

Et av flere fossefall i Bjørndalselven nær stien
Ikke noe problem å finne nok drikke på turen!

Jevn og fin stigning i bjørkeskog til ca. 250 moh der det er et stidele mot Juliusvatnet 416. Herfra stiger terrenget 200 hm opp langs småbjørkeskog preget av mye snø og snøskred opp til et stort, relativt flatt parti nordvest for Innerholvatnet 575.

Utsikt ned mot Straumsbotn fra platået ca. 500 moh

Her dreier stien mot sør mot NV enden av Innerholvatnet, hvor det fortsatt lå is, før ny stigning på 200 hm til et platå ca. 800 moh. Her bevilget vi oss en matpause 2.5 t etter turstart.

Terrenget fra ca. 500-800 moh
Matpause på bart fjell før vandring i snø. Foto mot sør. Sannsynligvis Snøtinden 1215 mot venstre og Ristingen 1055 mot høyre i bakgrunnen
Samme sted 800 moh. Utsikt ned mot Straumbotn
Her er det fortsatt vinterlige forhold! Fra venstre Langlitinden NV 1256, Langlitinden 1276 og den navnløse 1033 m toppen

Fra 800 moh bar det rett inn i snødekt terreng. På de første 200 hm opp til platået nord for 1033-toppen er det relativt slak stigning. Her var det gammel snø med litt nysnø øverst. Det ble verre de siste 2-300 hm opp til toppen. Her var det kommet 15-20 cm nysnø oppå gammel snø, og det ble tungt oppover. Heldigvis for meg hadde Stig krefter til å tråkke spor helt fra 800 moh, noe som gjorde det adskillig lettere for meg. Stavene var til god nytte. Vi hadde med stegjern, men brukte dem ikke da snøen var bløt overalt.

Utsikt ned mot Straumsbotn fra litt under toppen
Stig tråkker spor opp siste stykket mot Langlitinden

Selve toppområdet var snøfritt, og da vi endelig hadde tråkket oss opp snøflanken, viste det seg at vi plutselig var så å si oppe på selve toppen! Herlig følelse! Stor varde helt ute på stupet mot øst der Blåisen lå langt under oss. GPS ved varden 33W 596035 7641496 som stemmer med Kartverkets posisjon. PB-koordinatene er justert.

En meget fornøyd PF-entusiast på toppen av Langlitinden!
Turboks i varden
Stig skrev oss inn som de første besøkende i 2022
Meg på Langlitinden i Ibestad. Foto Stig
Som det fremgår av bildene var ikke utsikten fra toppen optimal, men heller ikke helt håpløs! Tåken kom og gikk og i perioder hadde vi sikt ned mot Blåisen, sørover mot Kråkrøtinden og Astafjorden i sør.
Sørover mot Kråkrøtinden 1187
Litt mer mot venstre - mot Astafjorden i sør
Mot Grytøya i vest
Tilbake på bar mark!
Tilbakeblikk fra vest mot Langlitinden (senter). "Firkanten" til venstre i bakgrunnen er Langlitinden NV 1256

Vi fulgte stort sett samme rute ned som opp, og brukte 3 timer ned igjen, inkludert en matpause.
Vel nede igjen til bilen ble det klesskifte og litt kveldsmat før vi forlot den flotte Andørja og kjørte mot overnatting i Lavangen. Været var blitt bedre og vi fikk flott utsikt mot Senja og Andørja!

Nydelig kveldsstemning! Fra Engenes på Andørja mot vestsiden av Senja
Fra Sjøvegan mot Andørja der vi kom fra. Løksetinden 1240 i Dyrøy i høyre billedkant

Tusen takk til Stig for nok en meget vellykket og hyggelig tur - den siste for denne gangen! Oppsummert for denne utflukten til Vesterålen og Troms ble det fire nye kommunetopper for meg, der to også er øytopper, nesten 4000 høydemetre og mange flotte turopplevelser disse fire dagene!

Holder koken

Written by Kirkbakk 20.07.2022 22:28

Hei igjen!

Hyggelig å se at du fortsetter koken med nye topper! Hvor mange av kommunetoppene har du besteget siden i fjor da vi møttes på Råna? Mvh Nils Helge

Sv: Holder koken

Written by knutsverre 21.07.2022 15:04

Hei Nils Helge og takk for hyggelig kommentar! Det var veldig trivelig og nyttig at vi traff hverandre på Råna i fjor sommer! Virkelig en tur å se tilbake på med stor glede. Vet ikke sikkert hvor mange K-topper det har blitt siden da. Jeg har nå vært på alle sør for Nord-Trøndelag. Lange reiser og turer til K-toppene lenger nord, så det tar sin tid! God sommer og lykke til med nye turer!

Høyest i Ibestad

Written by otto 22.06.2022 17:42

Høyere makter burde sørget for sol til dere vestlendinger. Tror det var skyene som hindret et terningkast 6. Uansett grattis til dere begge.

Sv: Høyest i Ibestad

Written by knutsverre 22.06.2022 18:13

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Du har helt rett når det gjelder terningkast 5! Ellers gjorde vi samme erfaringen som deg når det gjelder snøforholdene i Nord-Norge i år. Mye (ny)snø over 800 m, selv midt i juni! God sommer!