Ramsgrønova og Grønehaugen (18.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høydalen (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Ramsgrønova (590m) 18.11.2012 11:45
Grønehaugen (585m) 18.11.2012 12:25

FIN FJELLTUR I HYLLESTAD

Etter en lørdag med regn og sterk kuling i Hyllestad var det lovet bedre vær på søndagen, og slik ble det. Sammen med datter Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen) kjørte jeg til Høydalen i Hyllestad. Vi hadde fått råd om veivalg av en lokalkjent bonde, men klarte likevel å bomme en del på veien både opp og ned. Det går flere skogs/traktorveier oppover i fjellsiden mot nord i retning Ramsgrønova og Grønehaugen.

RAMSGRØNOVA
Denne var dagens hovedmål, og vi startet derfor fra vei som går oppover mot vest (se GPS track). Vi kjørte til skogsveien sluttet der det var grei parkering. Start på turen kl 1040 ca 250 moh. Vi fulgte en slags sti som raskt viste seg å være et dyretråkk vestover mot en liten elv, men tråkket ble etterhvert ganske ufarbart og vi rundet oppover og nordover mot målet. Der kom vi heldigvis ganske raskt inn på skogsveien som vi fulgte greit nesten opp til 400 moh. Fra der skogsveien sluttet var det slutt på ordentlig sti, men ved å gå litt vestover kom vi ganske fort opp i lettgått og fint terreng slik at vi kunne fortsette nokså direkte mot toppen. Det var meget vått i terrenget, men opplett og varierende skydekke med glimt av blå himmel innimellom. Været og hele turen ble i grunnen bare finere og finere dess høyere opp vi kom. Opp mot toppen gikk slapseføret over til et tynt lag med tørr og fin snø og solglimtene førte med seg nydelige fargespill i den flotte naturen. Oppe på toppen etter vel en time kl 1145. Mektig steinvarde ute på kanten av en nordvendt skrent og bolter etter et gammelt trigmerke 5-6 m vest for varden. GPS 6797407 298306. Ved varden er det og satt opp en mast og et lite skur, angivelig tidligere brukt for avlede lynnedslag (i kraftlinjene?), men nå ute av bruk. Helt vest på ryggen flott utsikt vestover mot Ramsgrøheia og Tempelet.

Utsikt vestover fra Ramsgrønova. Ramsgrøheia mot venstre og Tempelet til høyre. Liane mellom de to toppene
Ramsgrønova i bakgrunnen sett fra vestsiden
Liv Synnøve markerer trig-punktet på Ramsgrønova
Ramsgrønova sett fra Grønehaugen lenger øst

Vi fortsatte så østover mot

GRØNEHAUGEN
Denne toppen ligger en liten km lenger øst, og er nesten like høy. Vi måtte ned ca 60 hm til skaret mellom de to toppene og fortsate deretter direkte mot toppen i fint og lettgått terreng. Oppe der kl 1225. Ingen markering på selve toppen, men jeg mener høyeste punkt ligger ca. 50 m vest for prikken på kartet, og har plassert topp-punktet der på GPS 6797576 299209. Nydelig utsikt mot der vi kom fra og utover i havet mot Instenova på Alden (Norskehesten).

Utsikt vestover i havet mot Alden fra Grønehaugen
Grønehaugen fra vestsiden
Liv Synnøve på Grønehaugen. Ramsgrønova bak til venstre. Alden ute i havet i bakgrunnen

På tilbaketuren fikk vi flott utsikt mot Lifjellet med Gygrekjeften under vekslende lysforhold som ga noen ganske flotte fargekontraster!

Fra Grønehaugen mot Lifjellet i sør
Skiftende vær og lysforhold mot Lihesten i sør ...

Vi ville prøve en annen vei ned igjen, men heller ikke returen gikk helt etter planen. Vi tok sikte på den østligste skogsveien ned igjen, men kom for langt vest slik at vi måtte ned en bratt skrent i tett granskog for så å streve oss vel 100 m østover igjen før vi fant skogsveien. I ettertid skulle vi gått mer mot elven/fossen lenger øst det skal være en god sti som fører over på skogsveien. Nede ved bilen igjen kl 1320 etter nok en flott tur i Hyllestadfjellene. Tusen takk for hyggelig turfølge, Liv Synnøve!