Vår første kommunetopp i Finnmark (11.06.2022)  6

Characteristic Walk
Ascents Gáranasčohkka (497m) 11.06.2022 21:59
Visits of other PBEs Garanascohkka p-plass (60m) 11.06.2022 22:36

Var på bobilferie i Øst-Finnmark. På veg mot Bugøynes, fant vi ut at vi skulle gå en kveldstur etter kjøreturen fra Grense Jakobselv. Parkerte i grusuttaket noen kilometer før Bugøynes, hvor den merkede ruta til Garanascohkka starter.
Fulgte godt merket rute, stort sett på sti hele vegen. Gikk rett på toppen når vi kom til sydsiden av toppen. Det var lenger inn til Sør Varangers høyeste topp enn det vi hadde forventet. Vi syntes det gikk sakte den siste biten mot toppen, da det var en del opp og ned. Det blåste kaldt og surt på toppen, så pausen ble kortvarig. Gikk samme rute tilbake. Var tilbake ved bilen ca. kl. 23. Godt vi var i midnattsolens land, så vi fryktet ikke at mørket skulle overmanne oss. Turen ble totalt 12,7 km lang. Siden det var blitt seint, valgte vi å overnatte på plassen vi hadde parkert. Dette var vår første kommunetopp i Finnmark. Nina var med på denne fine kveldsturen.

På toppen av Garanascohkka
Toppen av Garanascohkka ligger øst for radarstasjonen som synes i vid omkrets
Ikke lett å gå feil med denne merkinga
Vadsø på andre siden av Varangerfjorden. Fortsatt mye snø på topplatået av Varangerhalvøya