Holedalen sommarski. (06.06.2022)  6

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Holedalen (684m)
Ascents Hammarsnibba nord (1,608m) 06.06.2022 09:55
Stolshyrna (1,849m) 06.06.2022 13:39
Vollsetskåla (1,720m) 06.06.2022 14:32
Visits of other PBEs Holesætra p-plass (680m) 06.06.2022 07:49
Vi har passert Hammarsnibba (bak), og er på vei videre.

- Rundtur over topper og breer.

Etter en vellykka tur på Leirvasshornet dagen før, og overnatting i Hellesylt, satte vi nå kursen for Holedalen. De siste snøfonnene på vegen var akkurat tina/brøyta igjennom, slik at det var kjørbart til endes på vegen ved Holesætra.

Med dette som utgangspunkt i 8-tida om morgenen så vi for oss å få til en fin runde. Etter noen minutter til fots satte vi skia på og peila oss inn på nordryggen av Hammarsnibba. Bratt stigning med godt snødekke, skarejerna kom godt med i de bratteste partia, etter ei klarværsnatt med frost, og dermed skare. Ned fra Hammarsnibba i østlig retning mot Nautbrevatnet på passe soltint snø, før vi runda sørvestover igjen mot Middagsnibba. Vi gikk over noen mindre topper før vi nådde hovedtoppen. Herifra fulgte ei bratt nedkjøring mot sør, delvis på gamle ras, til vi kom ut i åpnere og slakere terreng over breen i retning Stolhyrna.

Vi tok en tur ut på nordtoppen før vi satte kursen for turens høyeste punkt. Fra Stolhyrna fikk vi ei fin nordvendt nedkjøring, før slak stigning fulgte opp til Vollsetskåla. Her hadde det vært litt besøk i løpet av dagen, et par stykker la til og med turen ut på Stolhyrna, slik som oss.

Nedkjøringa fra Vollsetskåla til Holedalen starta langs ryggen høyt over Vollset, før vi svingte inn i Heimste Smådalen. Vi prøvde å finne ei linje som var passe soltint. Hadde noen tanker om å runde bort i utløpet av Fremste Smådalen for deretter å følge snøstriper nesten ned til Bjørdalssætra. Terrenget bort dit var av en slik karakter, at det blei mer jobbete enn å følge snøstriper rett ned bjørkeskogen så langt skiføret rakk. Dermed blei det en kort spasertur tilbake til bilen.

Middagsnibba, her representert ved nordtoppen, sett fra turstart. Ruta vår gikk ikke over denne, men toppen bak til venstre. Vollsetskåla skimtes bak til høyre, innerst i Heimste Smådalen.

Vi har spent på oss skia, og legger i veg på morgenskaren i Holedalen.

Bratt opp nordryggen på Hammarsnibba.

Fra Hammarsnibba mot Middagsnibbas topper. Stolhyrna stikker opp bak.

Fra Middagsnibba SØ2 mot Stolhyrna, og den oppsprukne breen under.

På høyeste Middagsnibba, her kalt SØ1. Turen gikk videre mot Stolhyrna.

Vi har akkurat kommet ned flanken oppe i venstre hjørne fra Middagsnibba SØ1. SØ2 sentralt i bildet bak.

Tilbakeblikk mot Middagsnibba SØ1.

Fra Stolhyrna mot markerte Lodalskåpa.

Oppstrynsvatnet er godt synlig fra Stolhyrna. Storskredfjellet reiser seg rett opp fra vatnet.

Vi kikker ned på Vollsetskåla, som er neste stopp. Sunnmørsfjell i bakgrunnen.

Vi legger Stolhyrna bak oss, samtidig er to andre på veg opp.

Fra Vollsetskåla i retning Hellesylt. Første del av nedkjøringa fulgte ryggen i forgrunnen.

Høyt over Vollset.

Vi ser ned på Flofjellsvegen, som går over fjellet mellom Vollset og Flo.

På soltint snø fra Vollsetskåla.

Klart for en liten spasertur tilbake til utgangspunktet.

Bjørdalssætra

Tøff tur

Written by Kjell51 07.06.2022 20:34

Ut fra sporene å dømme ser turen krevende ut. Kommer det turinfo?

Sv: Tøff tur

Written by GeirI 07.06.2022 20:47

Kommer flere/andre bilder samt tekst etterhvert. Ligger litt etter på rapporteringa :)