Søndre Folgefonna Kvinherad 352/404 og Etne 353/404 (06.06.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Fonnabu (1,450m) 05.06.2022
Gardshammar (745m) 05.06.2022
Folgefonna nasjonalpark (500m) 06.06.2022

Det var strålende værmeldinger for søndag og mandag, så da måtte jeg bare benytte sjansen til å komme meg på sesongens siste skitur som ble til Søndre Folgefonna. Bjørn skulle egentlig være med, men ble syk, så da ble det solotur. Kjørte til Bondhusdalen p-plass som var godt skiltet, og dette var tydeligvis en veldig populær plass for søndagstur. Var parkeringsvakter som dirigerte parkeringen. 100 kr pr dag å betale med vipps. Fikk tildelt plass på ett jorde og pakket sekken klar med ski og utstyr. Fulgte først grusvei innover og gikk helt opp til Bondhusvatnet først som var turmålet til mange andre. Etter å ha nytt utsikten der gikk jeg tilbake ett lite stykke til stidele mot Fonnabu og Breidablikk, godt skiltet. Fulgte så den brede og fine keiserstien som slynger seg i fine svinger oppover til Gardshammar. Ble en pause her med fantastisk utsikt. Fortsatte så på bra sti oppover fra Bondhusvatnet. Noen snøfelt innimellom å krysse, men ikke sammenhengede snø før Øyrmerkevatnet nedenfor Breidablikk. Her tok jeg på ski med feller på, men mange fotspor her så de fleste gikk uten ski. Bratt bakke opp mot Breidablikk, og endel bart fjell innimellom så gikk en liten omvei for å slippe å ta av skiene. Gikk innom Breidablikk, liten koselig DNT hytta, og tok en lang pause i sola her mens rypesteggene kaklet rundt meg. Tok tilslutt fatt på siste biten opp til Fonnanuten og ryggen videre mot Fonnabu. Her var det også tidvis lite snø, men kom meg frem med ski. Brukte litt under sju timer opp, men da hadde jeg to lange pauser i sola på Gardshammer og Breidablikk. På Fonnabu var det åtte andre personer som skulle overnatte, blant annet en annen kommunetoppsamler, bigmob og frue, så ble litt kommunetoppsnakk og fikk gode tips om morgendagens tur. Satt ute i sola til langt på kveld, godt og varmt. Neste dag forsvant de andre ned til bygda igjen, jeg var den eneste som skulle opp på breen. Været var utrolig flott i dag også, men litt mer vind så måtte på med jakke og bukser. Fulgte ryggen videre fra Fonnabu helt til den går ned til breen, her var det veldig enkelt å komme ut på breen, mens på øststiden av ryggen er det ett brefall som danner ett lite stup så her må man være oppmerksom i tåke. Vell oppe på breen var det bare å sette kursen mot høyeste punkt. Ikke lett å se med det blotte øye hvor høyeste punkt er, så brukte gps og gikk til det punktet som var markert på peakbook. Flott utsikt og Hårteigen var lett å identifisere samt Hardangerjøkulen. Gikk så videre mot dagens ande kommunetopp, 1638 moh. Var godt over 6 km i luftlinje, og ikke lett å identifisere hvor høyeste punkt var, så mot slutten gikk jeg mot det som så ut som høyeste punkt, men etter å ha konferert med gpsen så fant jeg var på litt feil kurs og fikk justert mot riktig punkt. Gikk litt videre sørover for å få litt mer utsikt den veien. God pause her før jeg la i vei tilbake mot hytta. Så noen skiløpere i det fjerne. Lettgåttp å breen, men avstandene ser kortere ut enn de er, og veldig greit med gps for å sikre at en kommer på høyeste punkt. Dagens tur var på 18,7 km og brukte 5,5 time inkludert lang matpause. Vinden hadde stilnet da jeg kom tilbake til hytta så da var det bare å sette seg i solveggen og slappe av, ingen grunn til å forlate høyfjellet enda, så ble en natt til. Kom ett par stykker innom hytta som bare var på dagstur, men ellers ingen folk å se i det flotte været. Neste morgen gikk jeg tilbake til bilen. Brukte ca 3,5 timer på returen. Været var fremdeles flott og skikkelig sommertemperaturer.

Bondhusvatnet
Utsikt fra Gardshammar
Siste bakken opp mot Breidablikk som ligger på toppen til venstre i bildet. Her tok jeg på meg skiene
Utsikt mot nordre og midtre Folgefonna fra Breidablikk
Fonnabu med Folgefonna i bakgrunnen
Brefallet som kan unngås ved å følge på ryggen fra Fonnabu helt til den kommer ned til breen
Utsikt fra høyeste punkt i Kvinherad. Kan se Hårteigen og Hardangerjøkulen i det fjerne
Sekken på høyeste punkt i Etne kommune
Ingenting å si på utsikten fra Fonnabu

Gratulerer med Kvinnherads

Written by Stigun 09.06.2022 21:59

dronning og en av Norges høyeste pf-topper!!Fantastisk vær du hadde! Kjekt for en gammel traver å gjenoppleve på bilder et kjent og kjært landskap! God sommer videre!

Sv: Gratulerer med Kvinnherads

Written by Sola19 10.06.2022 10:57

Tusen takk, var utrolig flott tur på breen, og Fonnabu med den fantastiske utsikten var ett supert overnattingssted på veien. Riktig god sommer til deg også Stig!!

Nok snø der oppe?

Written by bjebar 08.06.2022 22:04

Noe snø oppe på breen eller noe fare for sprekker? Tenker å gå solo til helgen...

Sv: Nok snø der oppe?

Written by Sola19 10.06.2022 10:55

De eneste sprekkene jeg så var nede på bondhusbreen.ellers var den snødekt. Håper du er like heldig med været som jeg var. God tur:)

Gratulerer med to nye ..

Written by knutsverre 08.06.2022 09:07

kommunetopper, Solveig! Sprekt å gjennomføre dette som en solotur! Folgefonntunnelen er flott, og det ser ut som om du hadde full klaff med været! God sommer!

Sv: Gratulerer med to nye ..

Written by Sola19 08.06.2022 09:30

Tusen takk Knut Sverre! Ja jeg var super heldig med været og hadde en uforglemmelig tur. Riktig god sommer til deg også :)