Høyanger: Høgeloft, Smalliegga og Kovane (05.06.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Oslandslia (200m)
Endpoint Oslandslia (200m)
Ascents Høgeloftet (838m) 05.06.2022 14:45
Smalliegga (887m) 05.06.2022 15:14
Kovane (857m) 05.06.2022 16:36

Dagen startet nokså grå. Skodda hang langt ned. Ove gikk først fra Osland, og ringte da han var kommet opp til Oslandslia. Det viste seg at veien opp dit var veldig grei å kjøre, og hadde stor parkeringsplass. Vinjar og jeg kjørte derfor opp dit, og drøyde ca 2,5 timer før vi begynte å gå oppover. Det hadde vært noen småbyger med duskregn, men heldigvis ble det opphold fra start. Det gikk veldig bra og jevnt oppover med oss gjennom den tette skogen. Stien fra traktorveiens ende, var blåmerket og lett å følge. Den er nok ikke altfor mye brukt, og vi ble ganske våte oppover leggene av den vegetasjonen langsmed den smale råsa. Det var ganske så flott å komme ut av skogen og oppover i mer åpent terreng opp til Dyttinga, et fint vatn som ligger der. Her traff vi også på Ove. Nå var det blitt sol og flott vær, og de to kunne kose seg en god stund ved vatnet mens jeg gikk videre mot Høgeloft.

Jeg fulgte stien videre helt opp til høgste punkt hvor stien begynner å gå nedover mot Oslandsstølen. Her var det fantastisk lettgått terreng videre mot Høgeloft og Smalliegga.

Jeg fulgte ove sitt Gps spor mer eller mindre tilbake etterpå og mot Kovane. Jeg hadde også fordelen med å ha god sikt. Flott utsikt fra Kovane mot fjorden og nydelig skue i alle retninger, spesielt mot Blæjamassivet, Jostedalsbreen og vakre Snønipa som markant stikker opp. Måtte nyte en god stund i sola på toppen før jeg returnerte.

Nede på stien igjen ned til Oslandslia, måtte jeg plukke vekk godt over et 30 talls pinner av ulike størrelser som sperret for råsa. Her var det nok noen luringer som hadde hatt en morsom og tidkrevende økt… :-)

På vei oppover fra Oslandslia
Vi ser ned mot bobilen på parkeringen
Halvgåttsteinen, som betyr halvgått til Oslandsstølen
Liten pust i bakken før vi ankommer vatnet Dyttinga