Skottinden fra Ballstad. Turjubeleum nr 500 og topp nr 1000 (02.06.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Ballstad (23m)
Endpoint Ballstad (23m)
Ascents Skottinden (671m) 02.06.2022 15:32
Breitinden (461m) 02.06.2022 16:02
Stampheia (348m) 02.06.2022 16:28
Visits of other PBEs Skottinden klyvepunkter (650m) 02.06.2022 15:32

Ballstads kjempe

Dette ble min tur nr 500 på Peakbook. Mye som ikke er registrert, men dette ble milepælen. Stampheia ble topp nr 1000. Synd ikke gikk turen motsatt vei, da hadde Skottind blitt nr 1000.

Skottstind reiser seg nesten 700m fra Ballstads hvite strender. Et fryd for øye.
Kjørte mot vestsiden, men veien var stengt begge veier? Hva er dette her.
Så fant en alternativ rute, noe jeg ikke angret på enda.
Startet på traktorvei litt utenfor Ballstad. Idylliske områder med småtjern og kulturlandskap.

Fra Dalsvatnet er det merket med et skilt til Skottinden. Stien starter her, men er usynlig 2 meter før den er solid hele veien opp til platået. Bratt, men holdt god fart.
Herfra holdt jeg rundt Breitinden på sauetråkk, før det går noe nedover mot sadelpunkt.
Holdt høyden noe rundt før hovedstien går bratt oppover mot Skottinden. Tok igjen ei dame her som holdt på å daue av varmen.
Mot toppen kommer det to klyvepunkter. Ja det er kanskje klyving, men syns dette er å ta i. Det er egentlig bare en stor blokkformasjon som man må over.

Hullet i fjellet var der, hvor ei dame falt ned i på tur sammen med presten. Minneskiltet er like ved. Det er også risset inn et stort øye i fjellet, vet ikke hva dette her, kunst, minne, eller hærverk.

Toppen var helt rå. En av de finere jeg har vært på til tross for dis og lite klar luft.

Nedfarten gikk samme vei. Ca midt i flanken fulgte jeg et sauetråkk over mot Breitinden. Direkte mot denne nå. Breitinden er merket feil på kartet, det er et punkt lengre sør som er vesentlig høyere.
Ned til skaret før jeg tok en avstikker over Trolltindan og ned mot myrete sadel.
Herfra tung gange i myr, mose og bregner. Fint å vært oppom Stampheia.

Tok Kjuklingdalen ned, dårlig valg. Fulgte et sauetråkk rundt for å slippe å havne i store blokker. Stien er delvis gjengrodd. Samme vei tilbake.

Flott tur!

Flott på Ballstand
Vittingstinden
Ballstad
Ryggen sør for Skottind
Det egentlig toppunktet på Breitinden, sett fra hvor nålen står. Skottind bak.
Stampheia
Lite god dal.

Nydelig topp!

Written by SturlaS 10.06.2022 22:29

Hadde en flott og minneverdig kveldstur dit for noen år siden.

Blir du i nord i hele sommer? Jeg skal til Lofoten i uke 28. Kanskje vi kan finne på noe sprell..

Sv: Nydelig topp!

Written by Henriksen 11.06.2022 21:36

Hyggelig at du spør Sturla!

Dessverre er jeg i Jotunheimen hele sommeren, et svakt dessverre.

Det er synd, så mye spennende i nord som venter...